Aubergine croutons: koolhydraatarm alternatief over de salade

aubergine croutons salade koolhydraatarm

Soms mis je wel eens iets in de koolhydraatarme keuken. Hoewel ik zelf vind dat mijn maaltijden sinds ik low carb eet alleen maar gevarieerder en lekkerder zijn geworden, toch ontbreekt soms net dat extraatje dat je gerecht afmaakt.

Knapperige topping

Bij salades bijvoorbeeld. Vroeger strooide ik graag croutons over de salade, voor een knapperige extra touch. En ik kocht ze kant en klaar ook nog. Niet de meest gezonde keuze, hoewel er zelfs croutons te koop zijn met het tegenwoordig omstreden ‘ik-kies-bewust’-vinkje.

Maar … wist je dat aan vrijwel alle croutons die je kant en klaar koopt, suiker is toegevoegd? Dat verwacht je niet, toch is het zo. En dan de koolhydraten: het aantal varieert van 50-70 KH per 100 gram. En ook al strooi je geen 100 gram over je salade, je strooit al snel 20 gram en dan heb je in één soepele beweging tussen de 10 en 15 KH aan je koolhydraatarme salade toegevoegd. Ook als je je croutons zelf maakt van oudbakken brood! En dat is toch jammer.

aubergine croutons koolhydraatarm

Het koolhydraatarme alternatief

Op zoek dus naar een koolhydraatarm alternatief voor de croutons over de salade, en als het even kan ook nog eens glutenvrij. Dan kun je natuurlijk noten, zaden en/of pitten over je salade strooien. Dat is een makkelijk, gezond en ook nog eens koolhydraatarm alternatief. Maar als je eens iets anders wilt, kan de aubergine je te hulp schieten. Want aubergines, die zijn zeer veelzijdig in de keuken. Aubergine croutons dus!

Natuurlijk smaken deze aubergine croutons heel anders dan de brood-croutons van vroeger. En misschien moet je er ook wel even aan wennen. Zelf vind ik deze aubergine croutons eigenlijk veel lekkerder dan de ouderwetse die van brood gemaakt worden. Maar dat komt waarschijnlijk door het gebruik van de za’atar kruiden, want als je dat ergens overheen strooit dan vind ik het sowieso geslaagd 🙂
Ik heb de schil aan de aubergine gelaten, maar als je wilt dat ze optisch meer op de echte croutons lijken, dan kun je de aubergine schillen.

Laat deze aubergine croutons niet langer dan een uurtje liggen voordat je ze eet, anders worden ze taai. Na het afkoelen direct gebruiken dus over je favoriete salade (kijk hier voor de salade-recepten op Con-serveert).

P.S. Op de foto zie de croutons gestrooid over een salade van komkommer, rode ui, tomaatjes en basilicum, met daaronder een omelet die besmeerd is met hummus.


Aubergine croutonsaubergine croutons salade koolhydraatarm

4 KH

Bereidingstijd: 10 minuten (plus 30 minuten oventijd)

Je hebt nodig voor 2 personen:

1 aubergine
1/2 el olijfolie
1 el za’atar
1 tl oregano
versgemalen zout en peper

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Indien gewenst, schil de aubergine. Snijd het vruchtvlees in blokjes (crouton-grootte).
  2. Meng de aubergineblokjes met de olie en de kruiden. Verdeel de aubergine over een met bakpapier beklede bakplaat.
  3. Bak de aubergine croutons in 30 minuten gaar, keer halverwege. Test aan het einde van de baktijd of de aubergine goed gaar is, anders nog 5-10 minuten extra oventijd geven. Laat dan de aubergine croutons afkoelen en gebruik ze als topping op je salade.

Tips:

  • Wil je de aubergine croutons wat knapperiger, en kun je je wat meer koolhydraten permitteren? Meng dan een afgestreken eetlepel maismeel (polenta) extra erdoor, voordat de croutons in de oven gaan (plus 3 KH per persoon).
  • Bakken in de pan kan ook: goed omroeren en heel goed opletten dan de croutons niet verbranden!

Vrij van gluten, lactose, noten en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, vetarm en Paleo.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 1    Gemiddelde: 4/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*