Bloemkoolsoep met broccoli en rode ui, goed bij allergie

bloemkoolsoep met broccoli kaas en rode ui

Ik heb een boompollen allergie. Al jaren. Ongeveer twintig jaar geleden begon ik last van symptomen te krijgen. En elk jaar werd het een beetje erger. Loopneus, niezen, jeukende branderige ogen, benauwd, koorts, de hele rataplan. Ik voelde me van begin februari tot eind mei ziek.

Sinds ik koolhydraatarm en glutenvrij ben gaan eten, gaat het een heeeeeel stuk beter. De allergie is er nog hoor. Maar waar de symptomen voorheen al eind januari begonnen, heb ik er nu pas sinds afgelopen week (half april) last van. Niet gek als je weet dat de berkenbomen net zijn gaan bloeien, en die leveren (mij in ieder geval) de meeste problemen.

Waarom een loopneus en jeuk-ogen?

Je kunt het overal lezen op internet: bij een allergie reageert je lichaam op onschuldige stoffen, omdat het ‘denkt’ dat het hierdoor aangevallen wordt. Bij zo’n reactie komen grote hoeveelheden histamine in je lichaam vrij, en die zorgen eigenlijk voor de klachten. Je lijf kan het er zo moeilijk mee hebben, dat je er zelfs koorts van krijgt. Vandaar dat een pollen allergie ook wel hooikoorts wordt genoemd.

Heb jij ook last van pollen allergie? Kijk dan eens op de pollenmeting site van het LUMC in Leiden, of bezoek het landelijke hooikoortsweerbericht. Ik kijk voor de Noord-Duitse tellingen altijd op Pollenflug Nord.

Zes boompollen allergie tips

Ten eerst: binnen blijven 🙁 !!
Nee, alle gekheid op een stokje: dat is bijna niet te doen. Wordt het net mooi weer, kun jij niet naar buiten! Ik ben toch al graag buiten, dus mij lukt dat niet zomaar. Hier mijn zes tips:

  • ’s Ochtends zijn er minder pollen onderweg dan ’s middags en ’s avonds. Dus vroeg opstaan en op pad gaan loont. En ook het luchten van je slaapkamer doe je het beste ’s ochtends vroeg.
  • Douchen voor het slapen gaan zorgt dat je alle pollen uit je haren wast voordat je je bed inspringt.
  • Regent het? Regenjas aan en naar buiten! De lucht spoelt lekker schoon door de regen, dus de kans is groot dat je minder last hebt.
  • Een weekendje naar de kust is een prima remedie tegen pollen klachten, daar vind je minder pollen dan in de rest van het land.
  • Mocht je medicijnen gebruiken (anti-histaminica): het Duitse advies is om deze ’s avonds bij de avondmaaltijd in te nemen. In Nederland heb ik altijd het advies gekregen om ze juist ’s ochtends te nemen. Ik heb het dus allebei geprobeerd, en ik blijk het meeste profijt te hebben van het avond-tijdstip. Het is dus het proberen waard.
  • Probeer histaminerijke voedingsmiddelen zo veel mogelijk te laten staan. Help je lichaam een handje door voedingsmiddelen te eten waar veel quercetine in zit. Quercetine helpt namelijk om je histamine niveau te laten dalen, zodat je minder last van de symptomen hebt. Lees hieronder meer.

Voedingsadvies bij allergie

Als je research doet op internet over wat je nu het best wel of niet kunt eten bij een pollen allergie, dan wordt je niet veel wijzer. De een zegt dat je noten moet eten vanwege de antioxidanten, de ander zegt dat je juist noten moet laten staan vanwege de histamine… wat is waar? Ik weet het ook niet. Luisteren naar je eigen lichaam werkt meestal het best.

Het kan wel verstandig zijn om histamine-rijke voedingsmiddelen te laten staan. Voeg tegelijk voedingsmiddelen met veel quercetine aan je maaltijden toe. Dat levert onderstaande lijstjes op die absoluut niet volledig zijn (en elkaar ook tegenspreken, zie rode wijn). Deze lijstjes zijn slechts een hulpmiddel, geen voorschrift.
Vergeet niet dat er veel gezonde voedingsstoffen zitten in al die dingen die je niet zou mogen, dus helemaal schrappen zou ik nooit doen. Gewoon iets minder vaak op het menu zetten kan ook al helpen!

koolhydraatarme bloemkoolsoep met broccoli en rode ui

Veel histamine bevatten (laten staan / met mate eten):

  • kaneel, vanille, scherpe kruiden, gember
  • vis in blik, verse vis, gerookte vis
  • avocado, aardbeien, ananas, frambozen, grapefruit, meloen, kiwi
  • tomaten, spinazie, champignons, bietjes, zuurkool
  • de meeste zuivel (vooral oude kaas, schimmelkaas, yoghurt)
  • tempeh 🙁 , tofu, ketjap, rode wijn 🙁 🙁 , kruidenthee, chocola

Weinig / gemiddeld histamine bevatten (kun je volop eten):

  • diepvries witvis
  • hüttenkäse, mozzarella, roomboter, slagroom
  • alle fruit en groente behalve hierboven vermeld
  • olijfolie

Veel quercetine bevatten (lekker eten dus):

  • broccoli, knoflook, boerenkool, uien (vooral de rode), bloemkool, groene thee, rode wijn 🙂 , bessen, blauwe druiven, kersen, appels, peterselie

Soepje tegen de pollen allergie

Omdat de berkenpollen allergie is losgebarsten, heb ik een anti-histamine soepje bedacht waaraan extra quercetine is toegevoegd. Klinkt niet eetbaar, is het wel: bloemkoolsoep met broccoli en rode ui. Stiekem heb ik er toch wat histamine-rijke kaas overheen gestrooid, veel te lekker! Maar dat kun je natuurlijk ook achterwege laten.

En hier is dan het recept. Nou ja, recept … het is eigenlijk te makkelijk om recept te heten. Kun je groente koken, kun je deze bloemkoolsoep maken!


Bloemkoolsoep met broccoli en rode ui

bloemkoolsoep met broccoli kaas en rode ui14 KH

Bereidingstijd: 15 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

1/2 bloemkool (350-400 gr), in roosjes
restje broccoli, in roosjes (mijn restant woog 150 gr)
1 rode ui, in dunne ringen
2 tl mosterd
1 tl bouillonpoeder (gistvrij)
zout, peper
peterselie (vers of gedroogd)
2 plakken cheddar, in kleine stukjes (optioneel)

Zo maak je het:

  1. Kook de bloemkool met de broccoli in 8 minuten gaar. Giet niet af, maar houdt een paar roosjes broccoli apart en pureer de rest (de bloemkool, broccoli en kookvocht dus) met de keukenmachine of staafmixer.
  2. Voeg de bouillonpoeder, mosterd en wat peterselie toe en breng opnieuw aan de kook. Breng pittig op smaak met zout en peper.
  3. Doe de bloemkoolsoep in twee kommen en garneer met de achtergehouden broccoli, de rode ui, peterselie en eventueel cheddar.

Tips:

  • Maak de bloemkoolsoep wat pittiger door een klein beetje sambal toe te voegen.
  • Maak het nog makkelijker door kant en klaar geraspte kaas te gebruiken. Of laat voor een vegane en histamine-arme versie de kaas helemaal achterwege.
  • Meer soep-inspiratie nodig? Kijk hier.

Vrij van gluten, noten, lactose en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm en Paleo/Primal.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 2    Gemiddelde: 3/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*