Chocolade kokos paaseitjes, koolhydraatarm

chocolade kokos paaseitjes koolhydraatarm

Heerlijk hè, die periode in de lente dat er zoveel feestdagen zijn. Veel werkweken zijn een stuk korter dan anders. Maar niet die van een foodblogger hoor. Voor foodblog-land zijn het hoogtijdagen, want heel Holland bakt, kookt en grillt dat het een lieve lust is met de feestdagen. En dan wil je als foodblogger je lezers natuurlijk wel inspireren!

Pasen staat voor de deur

Nog maar even en dan staat er een lekker lang Paasweekend voor de deur. In Duitsland nog iets langer dan in Nederland, want Goede Vrijdag is in Duitsland een officiële vrije dag. Tja, verschil moet er zijn 😉

Paas-chocolade is inmiddels al máánden te krijgen in de supermarkten. Ook in Duitsland ligt bij wijze van spreken een dag na Nieuwjaar de eerste chocolade Paashaas al in de schappen.
In Nederland worden volgens mij voornamelijk paaseitjes ingeslagen, in allerlei smaken. Als kind plukte ik als eerste de roze paaseitjes eruit. Ja, toen al gek op pure chocolade.

De Paashaas speelt in Duitsland een grote rol, en dus vind je misschien nog wel meer chocolade Paashazen dan eieren. Maar ook hier vind je paaseitjes, die meestal wat groter zijn dan in Nederland, en gevuld met bijvoorbeeld nougat of krokant. Duitsers eten met Pasen nog veel meer chocolade dan met Kerst … begin je al te watertanden?

Vorige jaar was er nog een rel in Duitsland rond de chocolade Paashazen, die bij tests kankerverwekkende mineraalolie bleken te bevatten. En dat gold niet alleen voor de goedkopere hazen, maar ook voor de premium merk paashazen.
Dan kun je je paas-chocolade maar beter zelf maken, toch? Zo weet je wat erin zit. En ook wat er niet in zit: koolhydraten! In het recept voor zelfgemaakte chocolade kokos paaseitjes heb ik trouwens biologische en vegane pure chocolade gebruikt.

De paaseitjes zijn snel gemaakt. Je krijgt er lekkere smerige chocolade-handen van, dus je (klein-)kinderen zullen waarschijnlijk graag willen helpen met het maken van deze paaseitjes, want daarna kun je heerlijk je vingers aflikken 🙂 .
Het recept geeft 10 paaseitjes, niet te veel dus zodat je niet in de verleiding hoeft te komen om hele zakken op te eten. Het zijn ook echte fatbombs of vetbommetjes, dus je zit snel vol. Maar het recept kan makkelijk verdubbeld worden als je de paaseitjes ook voor je visite wilt klaarmaken!


Chocolade kokos paaseitjes

2 KH (per paasei)

Bereidingstijd: 10 minuten (plus 30 min. wachttijd)

Je hebt nodig voor 10 paaseitjes:

75 gr pure vegan chocolade (min. 80%), bijv. deze
10 gr geraspte kokos, plus extra om te bestrooien
8 el kokosroom (geen kokosmelk)
1 tl agavesiroop (optioneel)

Zo maak je het:

  1. Smelt de chocolade au bain marie.
  2. Meng de kokosroom en de geraspte kokos er goed door. Extra zoeten is eigenlijk niet nodig, maar wil je dat toch, voeg dan ook 1 tl agavesiroop toe.
  3. Nu komt het klieder-klusje: vorm balletjes van de massa, en leg ze op een plank die je hebt bekleed met bakpapier (en die in je vriezer past).
  4. Strooi wat geraspte kokos in een bord en rol de balletjes erdoor. Geef ze met je handen meteen de vorm van een paaseitje en leg ze terug op de plank.
  5. Het leukste onderdeel: vingers aflikken 😀
  6. Leg de paaseitjes minstens een half uur in de vriezer. Daarna kun je ze ook in de koelkast bewaren.

Tips:

  • Ook lekker als het geen Pasen is 😉

Vrij van gluten, noten, en lactose.
Geschikt voor koolhydraatarm, Paleo en LCHF.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*