Kwark sesam ijs

Kwark sesam ijs in de vorm van een ijslolly

Ik heb iets op te biechten. Als het ook maar een beetje mooi weer is, heb ik trek in ijs. Met slagroom natuurlijk! Mijn favoriete smaken komen uit de vruchten-hoek, met citroen als onbetwiste nummer 1. Maar ja, die koolhydraten hè.

That sugar

Ik heb al eens eerder over suiker op de blog geschreven, omdat ik het als low carber een erg interessant onderwerp vindt. Daarom heb ik onlangs ook de Australische documentaire “That sugar” gezien, waarin de Australische acteur Damon Gameau in een experiment 60 dagen lang het equivalent van 40 (!) theelepels (=klontjes) suiker eet, die alleen uit ‘gezonde’ voeding zoals muesli en vruchtensap mogen komen. Geen junkfood dus!
Die 40 klontjes, dat is wat een gemiddelde Australiër per dag binnen krijgt (de Nederlander zou gemiddeld ongeveer 30 klontjes binnen krijgen). Het is fascinerend om te zien hoe moeilijk het is om onder die grens te blijven, en wat dat doet met je lichaam. Spoiler: niet veel goeds!

Kwark sesam ijs

Het grootste probleem: fructose

Gewone suiker bestaat voor de helft uit glucose en de andere helft uit fructose. En fructose, zegt men,  is het grote probleem van tegenwoordig. Op zich is er niks mis met fructose, mits je ze niet in overdadige hoeveelheden binnenkrijgt, en in de natuurlijke vorm. Fruit bijvoorbeeld. Want dan krijgt je ook de vezels binnen die je lichaam helpen de fructose te verwerken.

Tegenwoordig krijgen we veel te veel fructose binnen uit toegevoegde suikers, waar de vezels uit zijn gehaald. Vruchtensappen bijvoorbeeld. En dan weet je lichaam niet meer wat ermee te doen, en wordt het opgeslagen in de vorm van vet, vooral in de lever. En dat is natuurlijk niet echt goed voor je gezondheid.

Verborgen en natuurlijke suikers

In de maand juni liep er een anti-suiker actie in Australië, waarbij het de bedoeling was om niet meer dan 6 klontjes toegevoegde suiker per dag te nuttigen (WHO-advies). Dan is het wel handig om te weten hoe je toegevoegde suikers van natuurlijke suikers onderscheidt.

“SUGARS naturally occurring in fruits, vegetables and dairy are OKAY but SUGARS removed from their original source and ADDED to foods, we need to be wary of.”

(bron: That sugar film).

kwark sesam ijsjes met weinig suiker

Noot: de natuurlijke suiker in zuivel heet lactose. Ook dat is een vorm van suiker (volgens mij zijn alle ingrediënten eindigend op -ose eigenlijk suiker), en het is de reden dat melk een zoete smaak heeft en relatief veel koolhydraten bevat.

Op de ingrediëntenlijsten van producten die in een pakje of zakje zitten, is toegevoegde suiker soms moeilijk te herkennen, omdat fabrikanten zoveel verschillende namen voor toegevoegde suikers gebruiken, die niet meer als suiker herkenbaar zijn. De oplettende lezer herkent ze waarschijnlijk wel. Het Diabetesfonds heeft er trouwens een overzichtelijke lijst van.

Voorbeeld: vruchtenyoghurt

Ingrediënten: YOGHURT , suiker, 2,5% MELKEIWITTEN, dextrose, aroma, 23% aardbeienbereiding: 50% aardbeien, water, suiker, glucose-fructosestroop, plantenconcentraten (rode biet, wortel, aronia), aroma, verdikkingsmiddelen (johannesbroodpitmeel, guarpitmeel, pectinen), voedingszuur (citroenzuur), zuurteregelaar (natriumcitraten).

Kwark sesam ijs in de vorm van een ijslolly

Een rekensommetje.
In natuuryoghurt zit per 100 gram ongeveer 1 suikerklontje (4 gram) in de vorm van lactose. Als je dit vruchtenyoghurt label leest, kom je ook toegevoegde suikers tegen. In het voorbeeld hierboven zijn ze vetgedrukt. In de voedingswaarden kun je lezen dat in 100 gram van deze vruchtenyoghurt 16 gram suiker zit. In een eenpersoonsportie zit 150 gram yoghurt, dus dat maakt het totaal 16+8=24 gram suiker. 24 gedeeld door 4 is 6 klontjes suiker. Haal daar het ene suikerklontje (1,5 in 150 gram)  uit de natuurlijke suikers af, en je hebt 4,5 klontjes toegevoegde suiker. Dan zit je al snel aan je daglimiet van 6 klontjes …

En ken je die yoghurt met smarties? Een 120 grams verpakking voor je kind levert 5 extra klontjes suiker (en een hoop andere troep).

En ijs dan?

Oké. Ik vond dit een zeer leerzame excercitie. Maar hoe zit het dan met ijs?
Een bolletje schepijs weegt gemiddeld 50 gram. Twee bollen plus slagroom (in Nederland helaas gezoet) levert grofweg 4 á 5 klontjes toegevoegde suiker. Inderdaad, dan zit je ook weer bijna aan je daggrens.
In een classic Magnum zitten trouwens ook ongeveer 4 suikerklontjes.

deens ijs gammeldags isvaffel
Oeps .. heel veel extra suiker 🙁

Wat te doen?

Ten eerste: je niet gek laten maken. Zo af en toe kan het natuurlijk best, zo’n ijsje. En je zult zien, hoe minder vaak je zoet eet, hoe minder lekker je ‘zoet’ vindt smaken als je het dan een keer wel neemt. Als ik in Nederland bent, neem ik een ijsje zonder de slagroom. Want gezoete slagroom? Ughh. In Duitsland is de slagroom altijd ongezoet, en daar kan ik op z’n tijd heerlijk van genieten.

Ten tweede: zelf ijs maken! Zo weet je wat erin zit, en kun je het ijs zo zoet (of eigenlijk minder zoet) maken als je zelf wilt. Maak bijvoorbeeld eens dit super koolhydraatarme kwark sesam ijs. Om het ijs iets te zoeten heb ik 1 theelepel agavesiroop toegevoegd. Maar aangezien er uit het kwark sesam ijs zes ijsjes gemaakt worden, zit er per ijsco slechts een drupje in. Of twee dan. Genoeg om het lekker te maken, en zeker niet te veel om je druk over te maken. Bewust genieten dus van dit koolhydraatarme kwark sesam ijs!


Kwark sesam ijs

Kwark sesam ijs in de vorm van een ijslolly3 KH

Bereidingstijd: 10 minuten (plus 2 uur wachttijd)

 

 

Je hebt nodig voor 6 ijsjes:

200 gr kwark (volvet)
100 ml slagroom
1 el sesamzaad
1 tl agavesiroop

Zo maak je het:

  1. Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan tot ze geuren. Let op dat ze niet verbranden!
  2. Klop de slagroom stijf, en meng ze luchtig met de kwark.
  3. Meng de agavesiroop door de sesamzaadjes, en schep die dan door het kwarkmengsel.
  4. Schep het kwark sesam ijs in ijsvormpjes. Druk het goed aan (de achterkant van een theelepel helpt daarbij), anders ontstaan een luchtbellen in je ijsjes.
  5. Laat de ijsjes minstens 2 uur in de vriezer staan.

Tips:

  • Meer koolhydraatarme ijsjes vind je hier.

Vrij van gluten, lactose en suiker (bevat wel natuurlijke suikers).
Geschikt voor koolhydraatarm, keto, LCHF en Primal.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*