Marokkaanse pompoen ‘couscous’ met ras el hanout

bloemkool couscous pompoen vijgen

Het is alweer veel te lang geleden dat er een aflevering wereldkruiden op de blog is verschenen. Maar vandaag is het dan eindelijk weer zover: Marokko is aan de beurt! En dus wordt er gekookt met ras el hanout, het meest bekende kruidenmengsel van Marokko.

Geen ras el hanout is hetzelfde

Ras el hanout is weer zo’n kruidenmengsel waarvan tig variaties bestaan. Elke handelaar in Marokko heeft zo zijn eigen mengsel. In de meeste mengsels zitten wel 20 tot 30 verschillende soorten kruiden, maar er bestaan er ook met wel 50 soorten. Geen wonder dat er zoveel verschillende soorten ‘ras’ bestaan! Er zitten kruiden in zoals kardemom, kaneel, zwarte peper, gember, kurkuma, en ga zo nog maar even door.

ras el hanout

Ras el hanout betekent overigens ‘hoofd van de winkel’, waarmee wordt bedoeld ‘het beste wat de handelaar te bieden heeft’. Ras el hanout doet het goed bij vlees, maar helaas (not 😀 ) op deze blog geen vleesrecepten. Gelukkig doet ras el hanout  het ook goed met couscous. Nou ja, goed is dat niet want couscous is natuurlijk koolhydraatrijk, en ook niet glutenvrij. Daarom maak ik liever koolhydraatarme bloemkool ‘couscous’, en daarbij smaakt het ook prima!

Marokkaans koken

De tajine is enorm populair in Marokko. Het is een soort aardewerken schaal met kegelvormige deksel. Door de vorm van de deksel loopt kookvocht wat verdampt weer terug het gerecht in. Zo worden heerlijke stoofschotels gemaakt.
Koken in Marokko is vooral de taak van de vrouw. Een maaltijd wordt meestal begonnen met een salade, dan volgt een tajine (vaak met lam of kip), en dan nog een schaal couscous met groente. Afgesloten wordt met verse muntthee.

marokkaanse pompoen couscous

Waar koop je ras el hanout?

Ras el hanout koop je tegenwoordig gewoon in de meeste supermarkten. Ook online zijn er legio soorten te koop. Mijn ras el hanout komt uit Hamburg, gekocht in het leukste warenhuis van Hamburg, het Alsterhaus. Op de hoogste etage vind je de culinaire lekkernijen. Die kun je kopen om mee naar huis te nemen, maar je kunt er ook daar van eten. En je kunt er ook gewoon gezellig een uurtje sjiek aan de champagne-bar gaan hangen. Goh, het wordt weer tijd om een keertje naar Hamburg te gaan geloof ik 😉 !

In deze tijd van het jaar kom ik gewoon niet om pompoen heen. Als ik ze in de winkel zie liggen, dan MOET ik er gewoon eentje meenemen. Elke keer dat ik boodschappen doe dus  🙂 . Ik weet dat ze toch wel op gaan. Ontbijt, lunch, soep, maakt niet uit. Dit keer verdwijnt er pompoen in een Marokkaanse couscous schotel. Nee, niet in een tajine want die heb ik niet. En nee, zoals gezegd niet met gewone couscous maar met bloemkoolrijst of bloemkool couscous (je kent het wel: kleine bloemkoolroosjes fijnmalen in de keukenmachine tot je een couscous consistentie hebt). We blijven natuurlijk wel een beetje op de koolhydraten letten!


Marokkaanse pompoen ‘couscous’bloemkool couscous pompoen vijgen

28 KH

Bereidingstijd: 30 minuten

Je hebt nodig voor 2 personen:

1/2 hokkaido pompoen, in schijven (hoeft niet geschild te worden)
1 el olijfolie
vers gemalen zout en peper
1 ui
1 teen knoflook
1 flinke tl ras el hanout (o.a. bij AH te koop)
kaneel, kurkuma
400 gr bloemkool ‘couscous’ (gemalen in de keukenmachine dus)
kokosolie om te bakken
garnering: gehakte pistache noten, peterselie, verse vijg in partjes, de achtergehouden pompoenschijven

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Leg de pompoenschijven op een met bakpapier beklede ovenplaat en sprenkel de olijfolie erover. Maal er verse peper en zout over, bak de pompoen in 20-25 minuten in de oven gaar. Houd een paar schijven pompoen apart voor garnering, snijd de rest in blokjes.
  3. Pel en snipper de knoflook en de ui.
  4. Verhit wat kokosolie in een koekenpan en bak de ui en knoflook een paar minuten. Voeg de ras el hanout en een flinke snuf kaneel toe. Meng dan de geroosterde pompoenblokjes erdoor.
  5. Voeg de bloemkool en de kurkuma toe en roerbak het geheel maximaal 2 minuten.
  6. Verdeel over twee borden, en bestrooi met de gehakte pistache noten en peterselie. Leg er partjes vijg en de achtergehouden pompoenschijven op en dien op.

Tips:
Voeg voor een extra Marokkaans tintje een heel klein handje rozijnen aan de couscous toe. Doe dat alleen als je je wat extra koolhydraten kunt permitteren!
Lekker met witvis. Of met geroosterde aubergine-plakken! Maar heb je een cheat-day? Maak er dan falafel balletjes bij!

Vrij van gluten, lactose en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, Paleo en vetarm.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 1    Gemiddelde: 2/5]

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*