Meten wegen en tellen

Het aantal koolhydraten, vermeld bij de recepten op Con-serveert zijn, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, per persoon / portie.

 

meten wegen en tellen van koolhydraten zorgt dat je verpakking uit de vuilnisbak moet halen
(Bron: Pinterest)

Meten wegen en tellen: koolhydraten

Koolhydraten tellen? Liever niet natuurlijk.
Maar in het begin is het toch verstandig om dat te doen. Zo krijg je een idee hoeveel koolhydraten eigenlijk in voedingsmiddelen zitten. Atkins heeft trouwens een handige koolhydratenteller op de site beschikbaar gesteld. Zelf gebruik ik Fat Secret.

Meten wegen en tellen in de keuken (alfabetisch)

Op Con-serveert vind je recepten in de hoofdcategorieën mega-lowcarb, lowcarb en midcarb. In de recept beschrijvingen maak ik tevens gebruik van afkortingen. Hieronder de leeswijzer.

Hoeveel gram is een eetlepel eigenlijk 🍴? Dat hangt af van wat erop ligt. Een eetlepel olie weegt 10 gram, cacao 5. Onderstaande tabel moet je daarom als richtlijn zien.

Afkorting
Omschrijving
Equivalent
dl deciliter 7 eetlepels
el eetlepel 15 milliliter of 5 theelepels *
gr gram
grd graden oven
KH koolhydraten carbs
kop kop 16 eetlepels
lowcarb koolhydraatarm recept met minder dan 30 koolhydraten
ltr liter
mega-lowcarb / keto zeer koolhydraatarm recept met maximaal 5 koolhydraten
mesp mespuntje
midcarb koolhydraatbeperkt / -gereduceerd recept met meer dan 30 maar minder dan 50 gezonde koolhydraten
min minuten
ml milliliter
p.p. per persoon
soeplpl soeplepel 150 milliliter
st stuks
tl theelepel 3 milliliter of 3 gram *

* In de praktijk zijn de meeste eetlepels 12 milliliter en de theelepeltjes 3 milliliter.

Handige keuken-calculator nodig? Bijvoorbeeld om Engelse ‘cups’ om te rekenen naar grammen. Ik gebruik deze Engelstalige kitchen-converter.

En nu snel naar alle recepten!