Mijn verhaal: -18 kilo door koolhydraatarm eten

Wil je graag afvallen maar wel op een gezonde manier? En ben je op zoek naar een inspirerend verhaal? Wellicht motiveert mijn eigen verhaal jou om ook te starten met een koolhydraatbeperkte levenswijze. Dit is mijn verhaal.

koolhydraatarm voor na foto
Voor en na healthy carb

Hoe ik blijvend 18 kilo ben afgevallen

Begin 2013 ben ik gestart met koolhydraatarm te eten, of zoals dat heet ‘low carb’ (sinds ik op gewicht ben permitteer ik me meer maar wel goede koolhydraten, ofwel: de healthy carb lifestyle). Want er waren door de jaren heen steeds meer kilootjes aan mijn lijf gaan plakken, en dat ging me steeds meer dwars zitten. Tijd om er iets aan te doen dus.
De eerste paar weken heb ik op de ‘ouderwetse’ manier mijn voedingspatroon aangepast: vetarm, suikervrij, light, volkoren, veel groente en fruit. En beweging natuurlijk! Maar helaas, er gebeurde letterlijk niets. Behalve dat mijn humeur er niet beter op werd 🙁 .

patric heizmann

Op een mooie winterdag in februari 2013 ben ik op de fiets gestapt richting de Stadsbibliotheek in Bremen, met het plan om eens wat dieet-boeken mee te nemen. Daar zat o.a. het boek ‘Ich bin dann mal schlank‘ van Patric Heizmann tussen. Dat boek heb ik met belangstelling gelezen. Het was een hele andere benadering van voeding, gezondheid en gewicht dan ik tot dan toe kende. De recepten zagen er lekker uit, ook niet onbelangrijk want ik houd van lekker eten! Bottom-line van dit boek: weinig en alleen goede koolhydraten, veel gezonde vetten en eiwitten, en voldoende bewegen.

Veel vetten?

Uhhh … ik mag dus roomboter? En volle Griekse yoghurt?? Extra olijfolie op de salade??? Slagroom op de koffie!! Geen chemische smakende light-producten meer!!! Het klonk wel erg goed allemaal 🙂 .

zelfgebakken koolhydraatarme crackers met boter

Nu vind ik dat je iets altijd eerst geprobeerd moet hebben voordat je er iets over mag vinden, dus ik ben direct in de recepten gedoken, en in de keuken natuurlijk. Ik weet nog goed hoe lekker het eerste koolhydraatarme recept was dat ik maakte: rauwe wortel courgette salade met forel. Dat smaakte naar meer! Niet alleen de weegschaal ging ineens als vanzelf steeds minder aangeven, ik had in jaren niet zo lekker, gezond en gevarieerd gegeten als met deze manier van eten. En geen honger-gevoel, integendeel! Ik had dan ook helemaal niet het idee dat ik aan het ‘diëten’ was. En diëten, daar houd ik absoluut niet van.

In nog geen half jaar tijd ben ik 18 kilo afgevallen, zonder er overdreven veel bij te sporten (beweging is absoluut belangrijk, maar je hoeft je niet zes dagen in de week in de sportschool in het zweet te werken hoor). Die eerste maanden heb ik absoluut koolhydraatarm gegeten (niet meer dan zo’n 50 KH per dag). Sinds ik op gewicht ben en blijf eet ik meer (maar wel gezonde) carbs, en probeer niet boven de grens van 100-120 KH per dag uit te komen. Wat niet altijd lukt hoor, maar een keertje kan alles, toch?

broodbuik boek

Na het lezen van het Broodbuik boek, heb ik ervoor gekozen om geen tarwe / gluten meer te eten (deed ik al weinig vanwege de koolhydraten in die producten), én kies ik voor zo veel mogelijk biologisch voor zowel mijn groente en fruit als mijn (beperkte) zuivel.

Wat is koolhydraatarm voor mij persoonlijk?

  • weinig maar wel goede KH’s (geen no-carb dieet, wel koolhydraatarm);
  • zo veel mogelijk groente en fruit (whole food plant based);
  • vegetarische voeding met beperkt zuivel, maar géén vlees en heel af en toe vis;
  • geen ‘heksenkeuken’, dus een minimum aan kant en klaar en zogenaamd fabrieks-eten (ofwel Clean Eating, maar nee ik maak niet mijn eigen kaas).
  • En: af en toe uit de bocht vliegen met een lekkere / foute snack hoort erbij (geheimpje: voor mij is dat een frietje (Pommes) mayo bij de “CKTs – Pommes for President” in de stad in Bremen … niet verder vertellen!). Of natuurlijk de mokkapunt van oom Piet.
    En daarna gewoon weer verder gaan met waarmee je bezig bent: healthy carb en lekker eten.
Ovenfrietjes van zoete aardappel
Zoete aardappel friet, jum!

Bewegen is belangrijk!

Los van goed eten is en blijft beweging natuurlijk belangrijk voor een goede gezondheid. Maar ik beul mezelf niet meer af in de sportschool zoals ik vroeger deed. In plaats daarvan zorg ik voor mijn (vrijwel) dagelijkse beweging door alles wat ik onderneem met de fiets of lopend te doen. En dat werkt goed voor mij, ik blijf zo prima op gewicht.

fietsen bremen blockland

Betere gezondheid

Dankzij de koolhydraatarme voeding heb ik een gezond gewicht bereikt (BMI = 21), en dat houd ik zonder problemen vast. Maar als extra en eigenlijk onverwacht cadeautje is ook een scala aan kwalen / kwaaltjes verdwenen: geen migraine meer (!), vrijwel geen last van de jaarlijks terugkerende boompollen-allergie (ik gebruik in ieder geval vrijwel geen medicatie meer), niet meer verkouden / grieperig geweest sinds lowcarb (edit 2017: oké, 1 keertje dan). En sinds ik gestopt ben met gluten is ook mijn PDS (prikkelbare darm syndroom) verdwenen.
Zie één van mijn blogs om meer te lezen over wat deze manier van eten voor mijn gezondheid heeft gedaan. Koolhydraatarm c.q. koolhydraatbeperkt eten kan wellicht ook iets goeds voor jouw gezondheid doen!

Aan de slag!

Ben je een complete nieuweling op het gebied van koolhydraatarme voeding, ga dan eerst naar de EHBK (eerste hulp bij koolhydraatarm) op Con-serveert. Daarmee kun je zonder koolhydraten te tellen kennismaken met de koolhydraatarme manier van eten.
Meer leesvoer over koolhydraatarme voeding vind je achter de menukeuze ‘Leesvoer’.

Wil je ook kennismaken met lekkere koolhydraatarme recepten? Ga snel naar het recepten overzicht en ga aan de slag!
Of meld je aan voor de mailing-lijst om nooit een recept te hoeven missen!

Mail-service


Wil je contact met me opnemen? Dat kan via de contact pagina, of op de sociale media.