Skordalia van bloemkool: koolhydraatarme dip of spread

skordalia griekse bloemkoolpuree

Aan mijn lofzang over bloemkool als je graag low carb eet, komt geen einde. Want er komt alwéér een bloemkool recept op tafel: ditmaal Griekse skordalia. Ik beloof plechtig dat ik er hierna weer even mee stop. Tenzij je wilt dat ik nog meer bloemkool recepten post, laat maar even weten!

Grieks eten

Ik ben gek op Grieks eten. Nou ja, waar ben ik niet gek op zou je zeggen. Oké, zuurkool dus. Maar “Grieken” doe ik graag, en wat een geluk dat er in Bremen een Grieks restaurant op loopafstand zit, genaamd Meos. Als je binnenkomt, en de ober begroet je bij naam en geeft je een hand, kom je er dan te vaak 😉 ?? Nou ja, te vaak naar de Griek kan volgens mij niet.

koolhydraatarme skordalia van bloemkool

Favoriet: Pikilia

Mijn favoriete gerecht in een Grieks restaurant is Pikilia. Dat is een schotel met een aantal verschillende Griekse mezzes. Typisch de keuze voor iemand zoals ik die niet kan kiezen uit al dat lekkers. Zo’n schotel is meestal relatief koolhydraatarm, want er liggen veel groente en kaas gebaseerde gerechtjes op (en vaak ook vis trouwens). Heerlijke gegrilde courgettes, melanzanosalata (puree van aubergine), komkommer en tomaat, een plak gebakken feta, en wat natuurlijk niet mag ontbreken: tzaziki! Pikilia is eigenlijk een voorgerecht, maar ik bestel deze nummer 40 op de kaart altijd als hoofdgerecht, want ik ben tonnetje rond als ik al dat lekkers heb weggewerkt!

Skordalia van bloemkool

“Grieken” dus. Maar dat kan ook thuis natuurlijk. En toch heb ik nog niet veel Griekse gerechten op de blog staan. Waarschijnlijk omdat ik nu eenmaal graag buiten de deur Grieks eet. Maar dit keer heb ik me dan aan een Griekse klassieker en onderdeel van de Pikilia gewaagd: skordalia.

griekse skordalia met gegrilde groenten

Skordalia is een soort puree die als dip of spread gebruikt kan worden. Ook lekker op een koolhydraatarme cracker dus! Hoofdbestanddeel is meestal aardappel, vergezeld van broodkruim: allebei een no-go in de koolhydraatarme keuken. Daarom heb ik wederom mijn toevlucht gezocht bij de ouwe trouwe bloemkool, en heb ik een skordalia van bloemkool gemaakt.

Wat niet mag ontbreken in je skordalia is natuurlijk knoflook. Houd het wel bij maximaal 1 teentje, want de knoflook wordt rauw verwerkt en dan is de smaak nogal uhm … sterk. En dan wordt het smullen! Als je die avond maar geen spannende date hebt hè. Tenzij bij de Griek, dan komt het wel goed met de knoflook…


Skordalia van bloemkool
griekse skordalia van bloemkool met een extra scheutje olijfolie

6 KH

Bereidingstijd: 20 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

250-300 gr bloemkool
1 el gemalen amandelen
sap van een halve limoen
vers gemalen zout en peper
1 teentje knoflook
30 ml goede olijfolie
zeezoutvlokken

Zo maak je het:

  1. Verdeel de bloemkool in roosjes en kook ze in 10 minuten goed gaar. Giet af en laat afkoelen.
  2. Doe de gekookte bloemkool in een blender. Voeg de teen knoflook (eventueel grof gesneden), de gemalen amandelen en het sap van de limoen toe. Geef er een flinke draai vergemalen zout en peper over.
  3. Pureer de massa in de blender. Giet beetje bij beetje de olijfolie erbij, tot het geheel goed vermengd is.
  4. Schep de skordalia in een dipschaaltje, giet er een klein beetje olijfolie over en strooi er nog wat zeezoutvlokken overheen.

Tips:

  • Eet de skordalia bij gegrilde groenten, zoals aubergine, paprika en courgette.
  • Meer bloemkool-recepten? Klik hier.

Vrij van gluten, lactose en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, Paleo en vetarm.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 1    Gemiddelde: 4/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*