Tuna melt van tomaat

tuna melt is een gevulde tomaat met tonijn en cheddar

Af en toe eet ik vis. Maar dan wel zonder graten, dat is niet zo mijn ding. Ik eet dus het liefst visfilets. Maarre … meestal ben ik diegene met net die ene graat in de visfilet. Of ben jij dat ook altijd 😉

Vis met keurmerk

Vis uit blik is meestal ook graatloos en makkelijk in gebruik. Maar omdat ik vis bet lekker vind, wil ik het wel kunnen blijven eten. Daarom let ik er op dat ik vis koop met een keurmerk. Aan dit keurmerk is te herkennen dat de vis duurzaam gevangen is, zodat de oceanen niet leeg gevist worden, en er uiteindelijk geen vis meer op je bord ligt.

Er bestaan meerdere keurmerken voor vis. Maar alleen MSC en ASC zijn keurmerken die zo streng gecontroleerd worden, dat je er zeker van kunt zijn dat het hier om duurzame vis gaat.
MSC staat voor Marine Stewardship Council. Dit is een onafhankelijke organisatie die een internationaal erkend milieukeurmerk en certificerings-programma heeft ontwikkeld voor duurzame wildvangst visserijen. ASC betekent Aquaculture Stewardship Council. Dit is een onafhankelijke internationale non-profit organisatie die een certificerings-programma voor verantwoorde viskweek beheert en verder ontwikkelt. (Bron: www.goedevis.nl)

Lunch zonder brood

Dit recept met vis is super makkelijk te maken. Het is een koolhydraatarme afgeleide van de Amerikaanse “tuna melt”, een sandwich gevuld met tonijn en mayonaise en afgetopt met gesmolten kaas. In plaats van koolhydraatrijk brood gebruik ik tomaten. Kies lekkere grote vleestomaten, en vul ze met een mengsel van tonijn en roomkaas. En dan zo’n heerlijk smeltende plak cheddar er over! Omdat er veel eiwit in de tonijn (en de kaas) zit, geeft de tuna melt een verzadigd gevoel.Ik vind het een ideale low carb lunch!

Meer lunch zonder brood recepten vind je hier.


Tuna melt van tomaat

tuna melt is een gevulde tomaat met tonijn en cheddar7 KH

Bereidingstijd: 10 minuten (plus 10 minuten oventijd)

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

2 grote vleestomaten
1 blikje tonijn op water
50 gr roomkaas (niet light!)
paar druppels sriracha saus (hoe meer hoe heter!)
2 plakken cheddar kaas (of een andere pittige kaas)
garnering: peterselie

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Snijd de tomaten overdwars doormidden en hol ze iets uit (niet te veel hoor, dat is zonde).
  3. Meng in een kommetje de tonijn met de roomkaas en sriracha, vul de tomaten met het mengsel.
  4. Halveer de plakken kaas en leg op elke tomatenhelft een deel. Nu moet de tuna met alleen nog 10 minuten in de oven. Bestrooi ze voor het opdienen met wat peterselie.

Tips:

  • Je kunt ook andere vis gebruiken, bijvoorbeeld zalm. Ook kun je met de kruiden spelen, bijvoorbeeld Italiaanse kruiden. Of je vult paprika’s in plaats van tomaten.
  • Ook lekker als snack: kies dan tomaten van normale grootte en maak er meerdere.

Vrij van gluten, noten en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, LCHF en Primal.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*