Bounty yoghurt

Bounty yoghurt dessert

Eet vet, wordt dun.
Het klinkt tegenstrijdig, vind je niet? Decennia lang is ons verteld dat je dik wordt van vet. De levensmiddelindustrie is daar gretig op ingesprongen met de light-producten hype. Maar klopt het eigenlijk wel?

Onderzoeksprobleem

Dat is maar wie je gelooft natuurlijk.
Er zijn (en worden) enorm veel onderzoeken gedaan naar eten en wat dat met je gezondheid doet. En juist die onderzoeken zijn zeer complex, vooral ook omdat de mens nu eenmaal geen machine is. Daarbij komt dat goede onderzoeken over een langere periode uitgevoerd moeten worden, en het liefst met een enorme groep mensen. Alleen zo krijg je een betrouwbaar resultaat. En dat soort onderzoeken zijn zeer kostbaar.

Veel onderzoeksresultaten die het nieuws halen, zijn gebaseerd op kleine onderzoeken over korte periodes. En als de opdrachtgever dan ook nog eens banden blijkt te hebben met bijvoorbeeld de zuivelindustrie, dan begrijp je wel dat het resultaat positief voor zuivel uit zal vallen.

Vet is niet slecht!

Inmiddels wordt steeds duidelijker dat het vet-is-fout-verhaal niet helemaal klopt. Over één ding echter zijn alle wetenschappers het in ieder geval eens: goed vet is niet slecht, slecht vet is niet goed. Want je hebt vet en vet. Snap je het nog? Hele boeken worden erover geschreven, en ik lees ze graag. Momenteel is dat ‘Eat fat, get thin’ van Mark Hyman MD … weet je meteen waar ik de openingszin van deze blog van heb ;-) .

Bounty yoghurt gesmolten chocolade

Wat is vet eigenlijk?

Vet is een voedingsstof die bestaat uit een mengsel van vetzuren. En het ene vet is het andere niet.
Op basis van scheikundige verschillen in de ketens worden vetten in verschillende categorieën ingedeeld. Zo heb je verzadigde en onverzadigde vetten. De eerste zitten vooral in dierlijke producten (vlees, vis, zuivel), avocado’s en kokos, maar ook in koekjes en snacks.

Verzadigd vet heeft altijd een slechte naam gehad door een onderzoek van, maar inmiddels is duidelijk dat verzadigde vetten in o.a. boter en kokosolie juist een beschermende werking hebben tegen bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, en goed zijn voor je hersenen (die voor het grootste deel uit vet bestaan, vandaar).
Het addertje: je moet er wel koolhydraatarm én vezelrijk bij eten, en zorgen voor voldoende omega-3 vetten. Dat wordt dus een lekkere frittata gebakken in de kokosolie met veel groenten!

Bounty yoghurt gesmolten chocolade

Onverzadigde vetten kun je weer verdelen in omega-3 en omega-6 vetten. Over het algemeen zitten deze vetten in plantaardige producten zoals noten, zaden en olijven. Omega-3 vind je ook rijkelijk in vette vis. Van omega-6 vetten wordt gezegd dat te veel ervan ontstekingen in het lichaam kan veroorzaken, maar het gaat waarschijnlijk meer om de juiste verhouding omega-3 / omega-6. En dat betekent dat de gemiddelde Westerse mens meestal te weinig omega-3 vetten tot zich neemt.

Dan is er nog transvet, ook een onverzadig vet. Terwijl de wetenschap nog steeds tegenstrijdige berichten over vetten in het algemeen de wereld in stuurt, is er wel unanimiteit over transvet: bad stuff. Transvet komt van nature voor in vlees en melk. Verder vindt je ze vooral in kant-en-klaar producten zoals koek en gebak, en in harde margarines.

En nu?

Mijn motto: eet en laat eten. Als jij vindt dat vetarm gezond is, dan is dat prima. Ik raad je wel aan om het recept van deze blog dan niet te maken, en te kiezen voor één van de meer vetarme recepten op de site. Maar heb je zin in een echte LCHF (low carb high fat) traktatie, maak dan vooral deze bounty yoghurt. Genoemd naar de bekende zoete kokosnoot snackreep (met als ingrediënt nummer 1: suiker), maar hier op een gezonde manier toegepast in een smul-ontbijt of -dessert.

De truc van dit bounty yoghurt recept: je laat eerst de chocolade smelten, om dan om en om met het yoghurt-mengsel in een glas of schaal te schenken. Door de kou van de yoghurt stolt de chocola (maar niet helemaal), wat in combinatie met de kokosyoghurt errug lekker is. Al zeg ik het zelf :-)
Aan deze Bounty yoghurt wordt natuurlijk helemaal geen suiker toegevoegd. Geloof me: mis je niet!


Bounty yoghurt

Bounty yoghurt dessert

10 KH

Bereidingstijd: 15 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

300 gr Griekse yoghurt (10%)
100 ml slagroom
20 gr geraspte kokos
50 gr pure chocolade (minstens 80%)

Zo maak je het:

  1. Klop de slagroom stijf. Smelt de chocolade au bain marie.
  2. Meng de yoghurt met de slagroom en de kokos. Schep het voorzichtig door, zodat het luchtig blijft.
  3. Maak laagjes in twee glazen, om en om yoghurt-mengsel en chocola, eindig met chocola. Door de koude yoghurt zal de chocolade weer min of meer hard worden.

Tips:

  • Deze bounty yoghurt is best machtig. Als je besluit dit recept als toetje te maken, is het advies om het gehele recept voor vier personen te gebruiken.
  • Ook als je erg op de koolhydraten let, kun je deze heerlijke bounty yoghurt eten. Gewoon de helft maken!

Vrij van gluten en noten.
Geschikt voor koolhydraatarm, LCHF en Primal.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij (anoniem)?
[Totaal: 25    Gemiddelde: 2.6/5]

Conny (zeg maar Con) roert in de pannen in haar koolhydraatarme keuken in Bremen, Duitsland. Ze is gek op koffie (#geendagzonder), 75% vega, 20% vegan, 5% vis eter  (of zoiets) en een heuse bosbessen fetisjist. Verder zie je haar elke dag wel ergens fietsen en/of wandelen, bespeelt ze regelmatig haar E-piano, en houdt ze van films, kookboeken en fotograferen. Haar motto: ‘Eten en laten eten’.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*