Snelstart koolhydraatarm eten

Snelstart koolhydraatarm eten

Voor veel mensen is het moeilijk om te starten met koolhydraatarm eten. Er komt veel informatie op je af, die vaak ook nog tegenstrijdig is. Daarnaast is er waarschijnlijk een gezin dat “gewoon” wil blijven eten. En wellicht het meest lastige is voor velen dat je koolhydraten (en als je het goed doet ook nog vetten en eiwitten) moet gaan tellen.

Rendang eieren recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl
Rendang eieren

Voor iedereen die hiermee kampt en graag op een makkelijke manier wil starten met koolhydraatarm / koolhydraatbeperkt eten, en voor al diegenen die op een eenvoudige manier, zonder tellen van koolhydraten, eens willen kennismaken met een koolhydraatarme leefwijze, heb ik hier “eerste hulp bij koolhydraatarm eten” voor je. Simpelweg een paar slimme tips waarmee je meteen kunt beginnen. Uitprinten en op je koelkast hangen!


Zo begin je met koolhydraatarm!

  • Laat brood, aardappelen, rijst, pizza en pasta staan. Schep in plaats daarvan simpelweg meer groente op.
  • Eet alle (en veel) groente, behalve peulvruchten en aardappelen. Je kunt je later wel verdiepen in wat echt koolhydraatarm is.
  • Beperk je fruit inname drastisch, kies vooral rood fruit, en skip de bananen compleet.
  • Kies van de zuivelproducten alleen nog de volvette (dus niet light) soort zonder smaakjes. Dan kan bijna alles, behalve melk, maar wel met mate.
  • Vis, schaaldieren en vlees bevatten in alle soorten weinig tot geen koolhydraten. Gewoon eten dus.
  • Suiker is taboe. En ja, ook honing, agavesiroop, dadels, en andere suikervervangers. Wil je echt afkicken, gebruik dan ook geen alternatieve zoetmiddelen zoals stevia.
  • Drink al je drankjes dus zonder suiker, en laat alcohol staan.
  • Laat alle koek, cake, taart en snoep staan (eet bij hoge nood wat nootjes of wat rood fruit, en voor die speciale gelegenheid een blokje pure chocolade, minstens 70%).
  • Zet de knop om en laat je overtuiging los dat je dik wordt van vet. Dat is achterhaald!! Wees dus royaal met goede vetten (bij voorkeur kokosolie, roomboter, olijfolie). Zo voorkom je ook dat je honger na de maaltijd krijgt.
  • Eet volop eieren. Drie per dag? Geen probleem!

koolhydraatarme mini pizza met spinazie en tomaatjes
Koolhydraatarme mini pizza

Wil je meer weten over de achtergrond van bovenstaande snelle tips, of ben je eraan toe je meer te verdiepen om nog betere keuzes te kunnen maken, dan heb ik nog 10 uitgebreide tips voor je die je helpen ome schakelen naar een koolhydraatarme voeding.
Je kunt daar ook lezen over wat je beter wel en beter niet kunt doen in een koolhydraatarme leefstijl. Met, wel zo makkelijk, alternatieven voor al die dingen die niet ‘mogen’.

En ben je toe aan wat experimenteren in de keuken, dan kun je natuurlijk kiezen uit de vele koolhydraatarme en koolhydraatbeperkte recepten op Con-serveert. Koolhydraatarm eten kan zo veelzijdig zijn!

Succes, je kunt het!

Maaltijdplanner

O ja, ben je net als ik een planner, dan kun je nu een handige maaltijdplanner downloaden. Gratis natuurlijk!
Simpelweg op deze link klikken.

Koolhydraatarm eten met dit broodje voor 1
Koolhydraatarm broodje voor één

Disclaimer: ik ben wel een ervaringsdeskundige maar geen wetenschapper, en baseer mijn mening over gezond eten op mijn eigen ervaring, alsmede op informatie die vrij op internet toegankelijk is. Het is aan jezelf om te bepalen of je al dan niet dezelfde mening hebt.