Starten met koolhydraatarm eten: 10 tips

Starten met koolhydraatarm eten: 10 tips

Je wilt serieus starten met koolhydraatarm eten, maar hoe doe je dat?

Gezond eten is voor iedereen anders. Koolhydraatarm / low carb eten ook. En hoe schakel je om naar een koolhydraatarme manier van eten? Ik geef je 10 tips, waarmee het niet moeilijk is om een koolhydraatarme levensstijl te beginnen. Hier komen ze!

1. Gewoon beginnen!
2. Startadvies 70-100 KH per dag
3. Koolhydratenteller gebruiken
4. De good guys onder de KH’s, groente!
5. Kick af van zoet
6. Goede eiwitten en vetten eten
7. Hongergevoel? Neem een glas water
8. Meer koolhydraten? Wel de goede
9. Blijf bewegen
10. Het is geen dieet

Spinazie hennep saus recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl
Courgetti met hennepzaad saus en halloumi


10 gezonde tips om te starten met koolhydraatarm

Tip 1: gewoon beginnen!

Koolhydraatarme voeding is niet voor iedereen geschikt. Mijn advies is om in ieder geval een maand lang koolhydraatarm te eten. Alleen zo kun je erachter komen of jouw lichaam ervoor gemaakt is.
Je zult misschien na twee dagen al denken dat het niks voor je is, omdat je je slap en moe voelt, en misschien zelfs hoofdpijn hebt (oh ik heb zo veel geslapen de eerste week, daarna werd het beter): nú is het de kunst om vol te houden! Wat je ervaart zijn feitelijk afkick-symptomen (vooral van de suiker) en daar moet je doorheen. Drink veel water en eet voldoende vetten en eiwitten. Na een week gaat het al een stuk beter!


Tip 2: startadvies 70-100 KH per dag

Om het geen dieet te laten zijn maar een permanente verandering van je voedingspatroon, is het beter niet extreem laag te gaan. Behalve dat het waarschijnlijk niet lang vol te houden is (elke dag eieren is ook weer zoiets), loop je risico om voedingsstoffen te missen. Met 70 tot maximaal 100 KH per dag (koolhydraatbeperkt) kun je lekker en gezond eten zonder je slap of hongerig te voelen. Je kunt na een paar weken als je dat wilt zakken naar 50-75 KH per dag, dan eet je echt koolhydraatarm.
Ben je op gewicht, dan kun je het aantal KH’s opvoeren tot zo’n 120 KH per dag. Koolhydraatbewust noem ik dat.

low carb crackers maanzaad
Maanzaadcrackers

Tip 3: KH-teller gebruiken

Zeker in het begin is het lastig om te bepalen hoeveel KH’s je binnenkrijgt. Het is daarom raadzaam om een hulpmiddel te gebruiken. Leuk is het natuurlijk niet, om alles bij te gaan houden. Maar het leert je wel om beter onderscheid tussen koolhydraatarme en -rijke producten te maken. En het helpt je ook om jouw persoonlijke KH-grens te vinden.
Op koolhydratentabel.nl kun je van veel produkten het aantal KH’s opzoeken. Zelf heb ik de app van Fat Secret gebruikt, anderen gebruiken Fitatu, de app van het Voedingscentrum, of en andere app. Inmiddels kan ik zelf heel goed inschatten wat ik eet en tel ik de KH’s allang niet meer.

Tip 4: kies de ‘good guys’ onder de KH’s –> GROENTE!

De ene koolhydraat is de andere niet. Feitelijk kun je de koolhydraten verdelen in de good guys en de bad guys.
De goede koolhydraten (healthy carbs) vind je voornamelijk in voeding in de meest natuurlijke vorm, zoals in groenten, zoete aardappels, bessen, noten, peulvruchten. Allemaal voorbeelden van gezonde koolhydraat-bronnen.
De foute (snelle) koolhydraten zitten vooral in bewerkte voeding, zoals pizza, chips, suiker, snoep, bewerkte granen (witbrood), witte rijst, koek en gebak, kant-en-klaar gerechten enzovoorts.

Als het je duizelt en je niet weet waar je moet beginnen, is het het makkelijkst om je koolhydraatrijke rijst, bonen, aardappelen of pasta weg te laten, en meer koolhydraatarm lekkers op te scheppen. Dat betekent dus vooral veel groente! Al jaren is bekend dat groente gezond is, en dat de gemiddelde Nederlander veel te weinig groente eet. Maar als je low carb gaat, zul je zien dat je groente-inname enorm toeneemt. Een groot gezondheidsvoordeel dus!
Dus maak eens frietjes van groente, bijvoorbeeld met het recept van de knolselderij-friet. Laat gewoon aardappels achterwege en geniet van een vol bord met groente, zoals deze warme spruitjes salade. Of maak een lekkere courgetti in plaats van pasta! En natuurlijk is er nog bloemkoolrijst (nasi goreng!), of bloemkool couscous. Ook heerlijk!

bloemkoolrijst
Bloemkoolrijst

Tip 5: kick af van zoet

Kick af van zoet, en neem daar de tijd voor. Het duurt een paar weken om te ontwennen, want zoet is een regelrechte verslaving. En geloof deze voormalige roze-koek-kampioen, het went echt.
Pimp je yoghurt dus niet op met een schep suiker of honing, maar doe er wat kaneel door, en/of een scheutje kokosmelk. En als je echt behoefte tussendoor aan zoet hebt, neem dan een klein handje bessen of aardbeien.

Tip 6: goede eiwitten en vetten eten

Veel mensen die overschakelen naar koolhydraatarme voeding voelen zich slap en futloos. De eerste dagen moet je lichaam omschakelen en dat is wennen. Maar de meesten vergeten om de inname van (goede) vetten en eiwitten te verhogen. En daar voel je je niet beter door.
Eerst het grote nieuws: van vet wordt je niet vet! Als je meer vetten en eiwitten eet, zul je je niet slap of hongerig voelen. Als je dat niet doet, dan is een koolhydraatarme leefstijl niet vol te houden, en in ieder geval niet leuk. Eet dus noten en zaden, volle kwark, roomboter, kaas (niet light!), avocado’s en vette vis zoals zalm. Doe een extra scheut olijfolie door je salade, of maak tofu of tempeh voor meer eiwitten, bijvoorbeeld in deze tofu scramble.

Weet ook dat het na het eten nog zo’n 15 minuten duurt voordat je hersenen begrepen hebben dat je verzadigd bent. Niet automatisch opnieuw opscheppen dus!

Bounty yoghurt gesmolten chocolade
Bounty yoghurt

Tip 7: hongergevoel? Neem een glas water

Je hersenen schijnen niet altijd het verschil tussen honger en dorst te begrijpen. Dus heb je trek, maar is het nog geen etenstijd, neem dan gewoon een glas water. Of een cappuccino met suikervrije amandelmelk natuurlijk.

Tip 8: meer koolhydraten? Wel de goede!

Als je je koolhydraat-inname wilt opvoeren omdat je bijvoorbeeld op gewicht bent, doe dat dan geleidelijk en kies altijd voor de gezonde koolhydraten. Over het algemeen zitten die in onbewerkte producten, dus groente en fruit (behalve de ouderwetse aardappelen), maar ook peulvruchten (vanwege de eiwitten) liggen voor de hand. Houd je ver van industrievoer en van suikerbommen. Tenzij je jarig bent: dan mag je natuurlijk best een keer die punt slagroomtaart!

zelfgemaakte barbecuesaus met witte bonen en groene groente
Gezonde barbecuesaus maak je zelf!

Tip 9: blijf bewegen

Zes keer per week naar de sportschool is echt niet nodig. Maar zorg wel voor voldoende beweging. Meer wandelen en fietsen dus. De trap in plaats van de lift, je huis een grote schoonmaakbeurt geven, een uurtje voetballen met je zoon op het veldje. Er zijn veel manieren om beweging in je dagelijkse leven op te nemen. Kies wat het beste bij je past, dan hou je het ook het beste vol.

Tip 10: het is geen dieet!

Misschien wel de belangrijkste van mijn tips: blijf het wel leuk houden voor jezelf. Gezond koolhydraatarm eten is geen dieet! Het is een verandering van eetpatroon. Dat betekent dat er geen houdbaarheidsdatum op zit, en dat je de rest van je leven dit eetpatroon wilt volhouden. En dat betekent dat er ook gezondigd mag worden, zolang dat maar niet elke dag is. Van dat rode wijntje bij die lekkere salade kom je heus niet meteen kilo’s aan, zoals je van een dag blaadjes sla eten ook niet meteen afvalt. En van de stress door je schuldgevoel kom je waarschijnlijk meer aan dan van het wijntje zelf. Genieten dus! En daarna vooral weer verder gaan waar je gebleven was :-) .

Tot slot

Wil je weten wat je wel en beter niet kunt eten in een koolhydraat-beperkt voedingspatroon? Kijk hier voor voorbeelden.
Vind je het moeilijk om te beginnen en overweldigt alle informatie je? Start dan snel en eenvoudig met behulp van deze EHBK – eerste hulp bij koolhydraatarm tips.

Veel succes met het starten met koolhydraatarm smikkelen en smullen!

Disclaimer: ik ben wel een ervaringsdeskundige maar geen wetenschapper, en baseer mijn mening over gezond eten op mijn eigen ervaring, alsmede op informatie die vrij op internet toegankelijk is. Het is aan jezelf om te bepalen of je al dan niet dezelfde mening hebt.