Chocolade kokosrepen

Chocolade kokosrepen
Homemade koolhydraatarme kokosrepen

Veel mensen die koolhydraatarm gaan eten, doen dat vooral om af te vallen. Vaak hebben ze al ettelijke diëten gevolgd, en zijn ze maar al te bekend met het gevreesde jojo-effect. En velen boeken ook goede resultaten met deze manier van eten: ook ik ben er in ruim een half jaar tijd 18 kilo mee afgevallen (lees hier meer).

Toch is koolhydraatarme voeding niet voor iedereen die af wil vallen het koolhydraatarme ei van Columbus. Voor sommigen werkt low carb eten gewoon niet: het is een kwestie van uitproberen om te zien of het bij jou past. Maar het kan ook zomaar gebeuren dat je er prima mee afvalt, en toch ineens stil blijft staan. Of zelfs wat aankomt. Ik geef je een aantal mogelijke redenen hiervoor.

Chocolade kokosrepen recept, glutenvrij en lactosevrij ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Zeven redenen waarom je niet afvalt

Een langere periode niet (meer) afvallen, of zoals dat zo mooi heet: een plateau bereiken, kan verschillende oorzaken hebben, en daarom is er helaas niet een pasklaar antwoord. Ik som ik de meest voorkomende mogelijke oorzaken hier voor je op.

  • Meest gemaakte fout: (te) veel zuivel en/of te veel eiwitten. Veel mensen vallen niet af als ze zuivel eten. Zuivel bevat veel eiwit, en zeker als je als vegetariër vlees en vis door zuivel vervangt, gaat het hard met je eiwit-inname. Een teveel aan eiwit wordt door je lichaam omgezet in glucose, suiker dus. En dan val je niet af.
    Richtlijn: niet meer dan 0,8 keer je gewicht aan eiwitten per dag eten. Alleen als je een topsporter bent, is het verstandig meer eiwitten te nemen. Zo niet, dan remmen die eiwitten naar alle waarschijnlijkheid je gewichtsafname.
  • Verborgen koolhydraten. Veel kant-en-klaar produkten bevatten suiker, ook waar je het niet verwacht. Vleeswaren bijvoorbeeld. Maar ook veel plantaardige melk heeft toegevoegde suikers. Aan kant-en-klare soep wordt vaak suiker als smaakversterker toegevoegd. Etiketten lezen dus!
  • Gluten kan voor sommigen een probleem bij afvallen zijn. Ook hier helpt etiketten lezen, een een aantal weken geen gluten te eten om te kijken of je daarmee je plateau doorbreekt.
  • Te veel eetmomenten.
    Als je lichaam aldoor brandstof krijgt, heeft het niet de gelegenheid om in de vetverbrandingsmodus te raken. Daarom zweren sommigen bij het tegenwoordig zeer populaire ‘interemittent fasting’ (alleen eten tussen bijvoorbeeld 12:00 en 19:00 uur).
  • Te weinig eten.
    Velen onder ons spoken nog altijd de calorieën door het hoofd: minder calorieën eten betekent ‘old school’ afvallen, toch? Als je te weinig calorieën binnenkrijgt, gaat je lijf in de spaarstand en gaat het reserves opslaan voor de slechte tijden. Zeker als je bekend bent met het jojo-effect, kan dit een probleem zijn. Want bij elke volgend dieet met duidelijke calorie-tekorten denkt je lichaam: help, ik ga nog meer opslaan want de vorige keer heeft dat ook geholpen. En zo vergroot je het jojo-effect alleen maar.
    De truc is natuurlijk wel om voldoende, maar ook weer niet te veel te eten. Calorieën tellen hoeft echt niet, gewoon naar je lijf luisteren. Heb je genoeg, stop dan met eten.

Chocolade kokosrepen recept, glutenvrij en lactosevrij ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

  • Je eet wel koolhydraatarm, maar niet vet genoeg.
    Als je weinig koolhydraten eet, en ook let op je eiwit-inname, dan klinkt het logisch dat je vooral veel vetten moet eten. Goede vetten, welteverstaan. Maar omdat ons decennia lang is ingeprent dat je van vet eten dik wordt, hebben velen last van de psychologische barrière om meer vetten te eten. En dan ga je je slap, moe en hongerig voelen, en grijp je misschien onbewust toch naar eetbare zaken die het afnemen in de weg kunnen staan.
    Ook hier geldt dat je natuurlijk niet die pot pindakaas in één keer leeg mag lepelen. Maar te weinig vet eten is een vaker voorkomende oorzaak van niet afvallen dan te veel vet eten.
  • Je leeftijd.
    Vooral vrouwen kennen dit: de overgang heeft op de meesten een negatieve invloed. Je eet voorbeeldig koolhydraatarm, maar toch sluipen er weer een paar kilo’s aan. Dat komt omdat je lichaam probeert de hormonen die steeds minder geproduceerd worden, uit vetweefsel te halen. Eigenlijk best slim van je lijf dus, maar jammer voor jou. De beste remedie is in mijn ogen om je niet al te druk om die paar kilo’s te maken, zolang het er maar niet meer worden dan dat, en je niet uit je spijkerbroek ploft. Is dat wel het geval, dan is het verstandig om de hierboven genoemde mogelijke oorzaken nog eens goed door te lezen.

Koolhydraatarm snoepen

Een low carber is ook maar een mens.
En zo af en toe wil dat mens toch wel eens iets lekkers bij de koffie of thee. Een geliefde snack onder de koolhydraatarme aanhangers voor zo’n moment, is de kokosreep. En daarom krijg je van mij een simpel recept voor een paar lekkere koolhydraatarme chocolade kokosrepen, zonder de foute koolhydraten. Want wist je dat in de reep met de bekende merknaam maar liefst 30 gram suiker zit? Dat zijn … even tellen … 7,5 klontjes suiker. Pfui, dat is nogal wat.

Chocolade kokosrepen recept, glutenvrij en lactosevrij ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

In deze chocolade kokosrepen heb ik helemaal geen zoetstof toegevoegd. Want als je al een tijdje koolhydraatarm eet, dan wordt ten eerste je behoefte aan zoet een stuk minder, en ten tweede is je smaak voor zoet veel gevoeliger geworden. Ofwel: een beetje zoet is voor jou al zoet genoeg. Dus ben je een koolhydraatarme beginner? Volhouden, er komt een moment dat je iets zoets in je mond stopt, en het eigenlijk veel te zoet vindt smaken. Dat is een moment om te vieren natuurlijk! En waarom niet een chocolade kokosreep waar je je niet schuldig over hoeft te voelen?


Chocolade kokosrepen

7 KH

Bereidingstijd: 15 minuten (plus 60 minuten wachttijd)

Homemade koolhydraatarme kokosrepen

Je hebt nodig voor 6 repen:

100 ml kokosroom (geen kokosmelk)
100 gr geraspte kokos
30 gr kokosolie
100 gr pure (vegan) chocolade (min. 70%)

Zo maak je het:

  1. Smelt de kokosolie, laat iets afkoelen.
  2. Meng de kokosroom en geraspte kokos goed door elkaar. Meng dan de gesmolten olie erdoor. Vorm er kleine repen van en leg ze op een plank die bedekt is met een stuk bakpapier.
  3. Smelt de chocolade au bain Marie.
  4. Giet de gesmolten chocolade over de repen, draai ze om en bedek ook de onderkant met gesmolten chocola.
  5. Laat de chocolade kokosrepen minimaal een uur in de koelkast opstijven.

Tips:

  • Je kunt in plaats van kokosrepen ook kleinere kokosballetjes maken. Je hebt dan wel wat meer chocolade nodig.

Vrij van gluten, noten, lactose en toegevoegde suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, LCHF, raw en Paleo.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij (anoniem)?
[Totaal: 2    Gemiddelde: 3/5]

Al geprobeerd?

Conny (zeg maar Con) roert in de pannen in haar koolhydraatarme keuken in Bremen, Duitsland. Ze is gek op koffie (#geendagzonder), 75% vega, 20% vegan, 5% vis eter (of zoiets) en een heuse bosbessen fetisjist. Verder zie je haar elke dag wel ergens fietsen en/of wandelen, bespeelt ze regelmatig haar E-piano, en houdt ze enorm van muziek, films, koken, eten en fotograferen. Haar motto: ‘Eten en laten eten’.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *