Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan

Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan
Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Heerlijk, het is weer aspergetijd! En dus heb ik vandaag weer een aspergerecept voor je. Want zo lang ze er zijn, moet je het ervan nemen, toch? Ik kan ze in ieder geval elke dag wel eten. Manlief denkt daar iets anders over … toch was ook hij erg te spreken over de vegane aspergesaus die ik afgelopen week gemaakt heb.

Asperges klassiek

Elk jaar in de lente post ik een nieuw recept met asperges, vaak nog wel meer dan één. Ik ben niet het type dat midden in de winter geïmporteerde asperges uit Verweggistan koopt. Ik wacht liever braaf tot het mei is, en dan smaken ze me ook veel lekkerder!

Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

De klassieke manier om asperges klaar te maken, is met ham, eieren en Hollandaise saus. Waarom die saus zo heet? Als je Wikipedia checkt, dan kun je daar als eerste zin lezen: “Hollandaisesaus (of Hollandse saus) is een van oorsprong Franse saus die vooral in Duitsland populair is.“. Als dat geen EU-samenwerking is ;) …

De Fransen zouden de saus een Hollandse naam gegeven hebben, omdat men kennelijk dacht dat de saus daar vandaan kwam. Niets is minder waar, de saus zou in Normandië ontstaan zijn, in het plaatsje Isigny, bekend om zijn boter. Er gaat, naast eidooiers en citroen, dan ook veel boter in de saus. De kunst is om de saus zijdezacht en zonder klontjes te krijgen, wat best een lastige klus is.

Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Geen Hollandaise

Met het recept van vandaag heb je dat probleem niet. En eerlijk is eerlijk: het is ook geen echte Hollandaise. Toen ik de saus door mijn eenmans-testpanel (manlief) liet proeven, kon hij de smaak niet echt thuisbrengen. Ja, erg lekker ja, maar het is geen roomsaus, geen Hollandaise, geen kaassaus … wat is het eigenlijk?

Nou, het is een vegane saus op basis van cashewnoten. En net als de echte Hollandaise saus smaakt deze saus erg lekker bij asperges. Daarom heb ik dit recept simpelweg aspergesaus gedoopt. Hoewel deze saus bij nog veel meer erg lekker is: over de bloemkool en/of broccoli, als pastasaus, of als dip, het kan allemaal met deze veelzijdige saus.

Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Cashewnoten: weken of niet?

In veel recepten waar cashewnoten gebruikt worden, worden ze eerst een hele nacht geweekt in water. Dit zou enerzijds zijn om ze makkelijker te kunnen pureren, anderzijds om de fytinezuren in de noten te vernietigen. Die fytines zouden namelijk niet goed zijn voor je spijsvertering. Sommigen mensen krijgen na het eten van noten een opgeblazen gevoel, het vooraf weken van noten zou hiertegen helpen. Ook belemmeren fytinezuren de opname van mineralen.
Een beetje fytinezuur heeft je lichaam nodig, maar niet te veel. Daarom kun je ervoor kiezen de cashewnoten vooraf te weken. Maar het recept lukt ook zonder de noten vooraf te weken.

O ja, als ik het over noten heb, dan heb ik het natuurlijk over ongezouten, ongebrande noten. In Nederland worden noten vaak gebrand, in Duitsland is dat niet zo. Naturbelassen heet dat.

Als je wilt, kun je de cashewnoten voor deze aspergesaus dus een hele nacht weken. Maar als je net als ik wel iets beters te doen hebt, dan kun je ook volstaan met een kwartiertje inweken in heet water. Des te sneller is deze heerlijke aspergesaus klaar!


Aspergesaus, vegan

21 KH (hele recept)

Bereidingstijd: 10 minuten

Aspergesaus, koolhydraatarm en vegan recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Je hebt nodig voor 4 porties:

60 gr ongezouten cashewnoten
sap van een halve citroen
80 ml ongezoete amandelmelk
1 tl kurkuma
een draai versgemalen peper
1 el edelgistvlokken
flinke snuf zeezout

Zo maak je het:

    1. Laat de cashewnoten 15 minuten (of niet, of een hele nacht) in heet water weken. Spoel ze goed af.
    2. Doe de cashewnoten samen met de overige ingrediënten in een hoge kom.
    3. Pureer het geheel met de staafmixer. Klaar … makkelijk toch!

Tips:

  • Als de saus te dik is, kun je simpel een scheutje water toevoegen tot de gewenste dikte is bereikt. Of doe luxe en voeg een scheutje witte wijn toe!
  • Als je de aspergesaus voor gebruik op wilt warmen, doe dat dan op een heel laag vuur en laat de saus niet te heet worden.
  • Niet alleen lekker bij asperges, maar ook als saus voor bijvoorbeeld koolhydraatarme pasta, of koud als dipsaus voor groentesticks.

Vrij van gluten, lactose en toegevoegde suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, raw
 en Paleo.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij (anoniem)?
[Totaal: 3    Gemiddelde: 2.3/5]



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *