Eiersalade met zure augurkjes

Koolhydraatarme eiersalade recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl
Koolhydraatarme eiersalade recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Heerlijk hoor, barbecuen! Ook al eet ik geen vlees, barbecuen vind ik hartstikke leuk. Wie niet toch? Ook als vegetariër kun je prima barbecuen. En dan hoef je je echt niet alleen maar vol te stoppen met salades en (koolhydraatarm) stokbrood.

Vegetarische bbq, 9 tips

Graag geef ik voor de vegetariërs onder ons wat barbecue-inspiratie. Hier komen negen  vegetarische bbq tips!

  • Halloumi! Een vaste kaas uit Cyprus die niet uit elkaar valt bij het grillen. In plakjes snijden en grillen maar! Of snijd ze in dobbelstenen en prik ze om en om met watermeloen blokjes aan de grillspies.
  • Groentespiesjes. Snijd paprika en courgette in hapklare niet te kleine brokken, en spies die samen met champignons (evt. zonder steeltje) en kerstomaatjes op een prikker. Besprenkelen met olijfolie waar je tijm, peper en zout doorheen hebt geroerd, en grillen maar. Plakken van courgette en aubergine die je hebt gemarineerd, doen het trouwens ook altijd goed op de barbecue. Misschien oprollen en vullen met geitenkaas?
  • Als je tofu eet, kun je blokjes tofu die je hebt gemarineerd in kokosolie, tamari en gerookt paprikapoeder op een stokje rijgen. Kerrie, tamari en kokosmelk doen het als marinade ook goed. Of maak groente-tofu spiesjes door ze te combineren met de groente uit tip 2.
  • Halveer een avocado en grill de helften op de barbecue. Vul de holtes dan met een mengsel van bijvoorbeeld blokjes tomaat, feta, sjalot en peterselie.
  • Is het al in de lente pracht bbq-weer, grill dan ook beslist eens witte en/of groene asperges.

Koolhydraatarme Hollandse eiersalade recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

  • Sausjes bevatten vaak suiker. Maak daarom je eigen koolhydraatarme barbecuesaus. Recept hier.
  • Bak je eigen koolhydraatarme crackers (de link naar het recept geeft je ook het recept voor een kaas salade), en vergeet vooral geen smeersels hiervoor mee te nemen. Kruidenboter kan altijd, maar chtipiti, een Griekse kaasspread, zal het ook goed doen.
  • Salade is een must, en is bijna altijd wel koolhydraatarm. Zonder croutons dan hè. De zoete aardappel salade op de blog is een prima salade voor een barbecue, want je kunt ‘m van tevoren maken en ook makkelijk mee nemen als je voor een bbq bent uitgenodigd.
  • Vergeet het dessert niet! Terwijl de kids waarschijnlijk marshmellows aan het roosteren zijn, leg jij een paar schijven verse ananas die bestrooid zijn met wat kaneel en een mespunt chilipoeder op de barbecue. Serveren met een klodder mascarpone waar je eventueel wat gemalen vanille doorheen hebt geroerd, en smullen maar!
  •  … hier kan jouw vega barbecue tip nummer tien staan! Laat dus gerust een commentaar achter …

Let op het etiket

Salades bij de barbecue zijn een must. Maar ook salades die je op een stokbroodje of cracker kunt smeren, zijn geliefd. Bijvoorbeeld Hollandse eiersalade. Super easy te maken ook nog!
Eiersalade is lekker laag in koolhydraten, zeker als je suikervrije mayonaise en mosterd vindt, en zure augurken gebruikt.

Koolhydraatarme eiersalade recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Ik heb inderdaad een mayonaise gevonden waar geen suiker aan is toegevoegd. Ja ik weet dat je mayo ook zelf kunt maken, maar ik ben sinds ik ooit een salmonella infectie heb mogen meemaken, niet zo dol op recepten waar rauwe eieren in worden verwerkt. Mayo uit een potje dus. En als je geen zoetzure maar zure augurkjes gebruikt, heb je alweer een potje zonder toegevoegde suiker gevonden!

Met deze ingrediënten maak je een eenvoudige koolhydraatarme eiersalade, die het prima doet bij een barbecue. Moet je ‘m natuurlijk wel op een koolhydraatarme cracker smeren …


Eiersalade met zure augurkjes

Koolhydraatarme eiersalade recept ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl3 KH (hele recept)

Bereidingstijd: 5 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

2 hardgekookte eieren (maat L)
2 el Griekse yoghurt 10%
2 el mayonaise, suikervrij
1 tl Groninger mosterd
2-3 zure augurkjes (25 gr)
groen van 1 bosui
versgemalen peper en zout

Zo maak je het:

    1. Hak de gekookte eieren fijn. Hak de augurk fijn. Snijd het groen van de bosui in ringetjes. Houd er een paar achter voor garnering.
    2. Meng de yoghurt, mayo en mosterd door elkaar, en meng dan de eieren, augurk en bosui erdoor. Breng pittig op smaak met versgemalen zout en peper.
    3. Garneer met de achtergehouden bosui ringetjes.

Tips:

  • Voor een lactosevrije variant kun je in plaats van Griekse yoghurt sojayoghurt gebruiken.

Vrij van gluten, noten en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, keto, LCHF en Primal.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij (anoniem)?
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Conny (zeg maar Con) roert in de pannen in haar koolhydraatarme keuken in Bremen, Duitsland. Ze is gek op koffie (#geendagzonder), 75% vega, 20% vegan, 5% vis eter (of zoiets) en een heuse bosbessen fetisjist. Verder zie je haar elke dag wel ergens fietsen en/of wandelen, bespeelt ze regelmatig haar E-piano, en houdt ze van films, kookboeken en fotograferen. Haar motto: ‘Eten en laten eten’.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*