Mijn verhaal: -18 kilo door koolhydraatarm eten

Mijn verhaal: -18 kilo door koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten is populair. Ook ik ben een groot voorstander van deze manier van eten, en ben er niet alleen 18 kilo mee afgevallen, maar ook een stuk gezonder geworden.

Wil jij ook graag afvallen maar wel op een gezonde manier? Of ben je op zoek naar een inspirerend verhaal? Wellicht motiveert mijn eigen verhaal jou om ook te starten met een koolhydraatbeperkte levenswijze. Dit is mijn verhaal.

koolhydraatarm voor na foto
Voor en na koolhydraatarm

Hoe ik blijvend 18 kilo ben afgevallen

Begin 2013 ben ik gestart met koolhydraatarme voeding, of zoals dat hip heet ‘low carb’ (sinds ik op gewicht ben permitteer ik me meer maar wel goede koolhydraten, ofwel: koolhydraatbeperkt, hoewel ik het liever de healthy carb lifestyle noem). Want er waren door de jaren heen steeds meer kilootjes aan mijn lijf gaan plakken, en dat ging me steeds meer dwars zitten. Tijd om er iets aan te doen dus.

De eerste paar weken heb ik op de ‘ouderwetse’ manier mijn voedingspatroon aangepast: vetarm, suikervrij, light, volkoren, veel groente en fruit. En beweging natuurlijk! Maar helaas, er gebeurde letterlijk niets. Behalve dat mijn humeur er niet beter op werd :-( .

patric heizmann

Op een mooie winterdag in februari 2013 ben ik op de fiets gestapt richting de Stadsbibliotheek in Bremen, Duitsland (waar ik woon), met het plan om wat boeken over voeding en afvallen  mee te nemen. Daar zat o.a. het boek ‘Ich bin dann mal schlank‘ van Patric Heizmann tussen, één van de vele Duitse boeken over koolhydraatarme voeding.
Dat boek heb ik met grote belangstelling gelezen. Het was een hele andere benadering van voeding, gezondheid en gewicht dan ik tot dan toe kende. De recepten zagen er lekker uit, ook niet onbelangrijk want ik houd van lekker eten! Bottom-line van dit boek: weinig en alleen goede koolhydraten, veel gezonde vetten en eiwitten, en voldoende bewegen.

Veel vetten?

Veel vetten … uhhh … ik mag dus roomboter? En volle Griekse yoghurt?? Extra olijfolie op de salade??? Slagroom op de koffie!! Geen chemische smakende light-producten meer!!! Al dat lekkers wat ik me jaren lang heb ontzegd … het klonk wel erg goed allemaal.

Koolhydraatarm eten: homemade crackers met roomboter
Koolhydraatarme crackers

Nu vind ik dat je iets altijd eerst geprobeerd moet hebben voordat je er iets over mag vinden, dus ik ben direct in de recepten gedoken, en in de keuken natuurlijk. Ik weet nog goed hoe lekker het eerste koolhydraatarme recept was dat ik maakte: rauwe wortel courgette salade met forel. Dat smaakte naar meer! Niet alleen de weegschaal ging ineens als vanzelf steeds minder aangeven, ik had in jaren niet zo lekker, gezond (veel groente!) en gevarieerd gegeten als met deze manier van eten. En geen honger-gevoel, integendeel! Ik had dan ook helemaal niet het idee dat ik aan het ‘diëten’ was. En diëten, daar houd ik absoluut niet van.

In nog geen half jaar tijd ben ik 18 kilo afgevallen, zonder er overdreven veel bij te sporten (beweging is absoluut belangrijk, maar je hoeft je niet zes dagen in de week in de sportschool in het zweet te werken hoor). Die eerste maanden heb ik absoluut koolhydraatarm gegeten (niet meer dan zo’n 40 KH per dag). Sinds ik op gewicht ben en blijf, eet ik meer (maar wel gezonde) koolhydraten, en probeer niet boven de grens van 100-120 KH per dag uit te komen. Wat niet altijd lukt hoor, maar een keertje kan alles, toch?

broodbuik boek

Na het lezen van het Broodbuik boek, heb ik ervoor gekozen om geen tarwe / gluten meer te eten (deed ik al weinig vanwege de koolhydraten in die producten), én kies ik voor zo veel mogelijk biologisch voor zowel mijn groente en fruit als mijn (beperkte) zuivel.

Wat is koolhydraatarm eten voor mij persoonlijk?

Tja wat is dat dan, koolhydraatarm eten? Voor iedereen is dat waarschijnlijk anders, maar dit is zoals ik het doe:

  • weinig maar wel de goede koolhydraten (geen no-carb dieet, wel koolhydraatarm);
  • zo veel mogelijk groente en fruit (whole food plant based);
  • vegetarische voeding met beperkt zuivel, maar géén vlees en heel af en toe vis;
  • geen ‘heksenkeuken’, dus een minimum aan kant en klaar en zogenaamd fabrieks-eten (ofwel Clean Eating, maar nee ik maak niet mijn eigen kaas of tomatenpuree).
  • En: af en toe uit de bocht vliegen met een lekkere / foute snack hoort erbij (geheimpje: voor mij is dat een frietje (Pommes) mayo bij de “CKTs – Pommes for President” in de stad in Bremen … niet verder vertellen!). Of natuurlijk de mokkapunt van oom Piet.
    En daarna gewoon weer verder gaan met waarmee je bezig bent: gezond en lekker koolhydraatarm eten.
Koolhydraatarm eten: ovenfrietjes van zoete aardappel
Zoete aardappel friet, jum!

Bewegen is belangrijk!

Los van goed en gezond eten, is en blijft beweging natuurlijk belangrijk voor een goede gezondheid. Maar ik beul mezelf niet meer af in de sportschool zoals ik vroeger deed. In plaats daarvan zorg ik voor mijn (vrijwel) dagelijkse beweging door alles wat ik onderneem met de fiets of lopend te doen. En doe ik elke week een uurtje Zumba, heerlijk! En dat werkt goed voor mij, ik blijf zo prima op gewicht.

fietsen bremen blockland

Betere gezondheid

Dankzij de koolhydraatarme voeding heb ik een gezond gewicht bereikt (BMI = 21), en dat houd ik zonder problemen vast. Maar als extra en eigenlijk onverwacht cadeautje is ook een scala aan kwalen / kwaaltjes verdwenen: geen migraine meer (!), minder last van de jaarlijks terugkerende boompollen-allergie (ik gebruik in ieder geval vrijwel geen medicatie meer), niet meer verkouden / grieperig geweest sinds lowcarb (edit 2019: oké, 1 keertje dan). En sinds ik gestopt ben met gluten is ook mijn PDS (prikkelbare darm syndroom) verdwenen.
Zie één van mijn blogs om meer te lezen over wat deze manier van eten voor mijn gezondheid heeft gedaan. Koolhydraatarme voeding (c.q. koolhydraatbeperkt eten) kan wellicht ook iets goeds voor jouw gezondheid doen!

Aan de slag!

Ben je een complete nieuweling op het gebied van koolhydraatarm eten, ga dan eerst naar de snelstart op Con-serveert. Daarmee kun je zonder koolhydraten te tellen op een eenvoudige manier kennismaken met de koolhydraatarme manier van eten.

Wil je ook graag beginnen met makkelijk te maken koolhydraatarme recepten? Ga dan snel naar het recepten overzicht en ga aan de slag!
Of meld je aan voor de mail-service om nooit een recept te hoeven missen!

Mail-service

Abonneer je op de mail-service en ontvang wekelijks een mail als er een nieuw recept is.

Door je te abonneren op de mail-service, ga je akkoord met de privacyverklaring van Con-serveert. Je kunt altijd opzeggen.

Wil je contact met me opnemen? Dat kan via de contact pagina, of op de sociale media.