Zalmsalade met macadamia noten

Zalmsalade met macadamia noten

Vandaag een korte post (druk druk druk, nee valt wel mee hoor).

Een salade mag natuurlijk niet ontbreken in de recepten collectie. Salades eten is een makkelijke manier om lekker veel groente binnen te krijgen. Wil je een goede salade maken, dan moet je wel op een paar dingen letten. Er zijn een viertal regels om je aan te houden als je de lekkerste maaltijdsalades in elkaar wilt draaien.

De vier gouden sla-regels

  1. Kies “echte” sla (niet een smakeloze waterige soort, en het liefst bio daar zit echt veel meer smaak aan).
  2. Voeg “kraak” toe (met bijvoorbeeld walnoten, pijnboompitjes, alfalfa, zonnebloempitten, hennepzaad).
  3. Breng “kleur” aan met kleurrijke groente en/of fruit (zoals tomaat, paprika, avocado, granaatappelpitjes, mango).
  4. Voeg “proteïne” toe voor een verzadigd gevoel (met eieren, cheddar, geitenkaas, zalm, feta of tofu).

Salade volgens de regels

Hier komt het recept voor een smakelijke gezonde Paleo salade met zalm en noten. Volgens de vier gouden sla-regels natuurlijk. Ik heb een mix van bio salade gebruikt, de macadamia noten zorgen voor de kraak. Extra kleur krijgt de zalmsalade door toevoeging van zongedroogde tomaatjes. De proteïnen zitten in deze salade in de zalm en de noten.

P.S. De foto is niet de beste, maar het recept is erg smakelijk. Daarom heb ik besloten het recept toch te posten.


Zalmsalade met macadamia’s

10 KH

Bereidingstijd: 10 minuten

zalmsalade met macadamia noten en zongedroogde tomaatjes

Je hebt nodig voor 2 personen:

2 stuks warm gerookte zalm (200-250 gr)
250 gr gemengde bio salade (bijv. botersla, rucola, raddichio)
4 st zongedroogde tomaatjes
halve komkommer
50 gr macadamia noten
dressing: 2 el olijfolie, 1 tl witte balsamico, 1 tl mosterd, zout, peper, chilipoeder (optioneel)

Zo maak je het:

  1. Hak de macadamia noten grof en rooster ze in een droge koekenpan goudbruin.
  2. Snijd de tomaatjes in reepjes, en snijd de (evt. geschilde) komkommer in blokjes. Pluk de zalm in grove stukken.
  3. Meng de ingrediënten voor de dressing in een klein kommetje door elkaar.
  4. Doe de gewassen sla in een grote kom. Meng met de zongedroogde tomaatjes, komkommer en macadamia’s. Verdeel de zalm erover.
  5. Schenk de dressing over de salade en dien op.

Tips:

  • Gebruik i.p.v. macadamia’s eens hazelnoten.
  • Vervang de zalm door gerookte forel.
  • Voeg nog wat fijngesneden zwarte (kalamata) olijven toe.
  • Meer salade recepten hier.

Vrij van gluten, lactose en toegevoegde suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, LCHF en Paleo.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij (anoniem)?
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Al geprobeerd?

Conny (zeg maar Con) roert in de pannen in haar koolhydraatarme keuken in Bremen, Duitsland. Ze is gek op koffie (#geendagzonder), 75% vega, 20% vegan, 5% vis eter (of zoiets) en een heuse bosbessen fetisjist. Verder zie je haar elke dag wel ergens fietsen en/of wandelen, bespeelt ze regelmatig haar E-piano, en houdt ze enorm van muziek, films, koken, eten en fotograferen. Haar motto: ‘Eten en laten eten’.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *