Boerenkool chips

boerenkool chips uit de oven
Zin in een hartige snack, maar liever geen koolhydraten? Deze gezonde boerenkool chips maak je zelf, en kun je naar wens kruiden. Ik gebruikte Vadouvan kruiden ~ minder koolhydraten, maximale smaak ~ www.con-serveert.nl

Challenges zijn hip op internet. Vooral in het begin van het nieuwe jaar kun je volop meedoen aan challenges. Uitdagingen dus, in gewoon Nederlands. Healthy eating challenge, vegetarisch challenge, fitfood challenge, het gaat maar door.
En ja, ook ik ben gezwicht voor zo’n challenge. Ik ben begonnen aan een (Duitstalige) keto-challenge, georganiseerd door de eigenaresse van één van mijn favoriete cafés in Berlijn: Simply Keto. Zoals de naam al zegt, voldoet alles wat daar geserveerd wordt aan een ketogeen voedingspatroon. Heel erg koolhydraatarm dus.

Wat is ketogeen ook al weer?

Voor de mensen die de term ketogeen of keto (nog) niet kennen:

Keto wil kort samengevat zeggen dat je zó weinig koolhydraten eet, dat je lichaam in zogenaamde ketose raakt. Dat klinkt als een ziekte, is het niet. Normaal gesproken gebruikt je lichaam koolhydraten voor energie. Maar als je de toevoer van koolhydraten drastisch beperkt, gaat je lever vetcellen afbreken in vetzuren en ketonen, en die ketonen worden vervolgens gebruikt als energiebronnen. Deze staat van je lichaam wordt ketose genoemd, en daar komt de naam keto vandaan. Een ketogene voeding zou ervoor moeten zorgen dat je tonnen energie krijgt terwijl de kilo’s van je af vliegen.

boerenkool

Macro’s berekenen

Als je een ketogeen dieet volgt, dan eet je vooral veel gezonde vetten, voldoende eiwitten en weinig koolhydraten. Richtlijn voor de KH’s is 20-30 KH per dag. Er is een handig hulpmiddel om je zogeheten macro’s te berekenen, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, bijvoorbeeld afvallen. Dat hulpmiddel heet Ketobuddy. Ik heb ter illustratie mijn gegevens ingevoerd, hieronder zie je het advies dat ik kreeg.

ketobuddy advies voor een ketogeen dieet in koolhydraten eiwitten en vetten

Geen kaas …

Een uitdaging gaat deze keto-challenge zeker worden. Want in deze challenge gaat het niet alleen om ketogene voeding, nee, die voeding is ook nog eens Paleo. Geen zuivel dus! Snik. Behalve boter (yeah!). En geen tempeh (snik). Dat wordt een echte uitdaging voor mij. Ik eet al een aantal jaar geen vlees, en dat betekent dat ik de meeste eiwitten uit zuivel en uit plantaardige bronnen haal. In het laatste geval zijn dat meestal peulvruchten, en die zijn niet Paleo, en bevatten veel koolhydraten. Ook een no-go voor deze challenge dus. Waar ben ik aan begonnen … ik ben benieuwd of het me gaat lukken om aan mijn macro’s te komen zonder yoghurt of hüttenkäse voor ontbijt. Ik word al verdrietig bij de gedachte alleen. Maar ik ga ervoor!

boerenkoolchips met vadouvan kruiden

Keto snack

Als je af wilt vallen, op welke manier dan ook, is het verstandig om niet te snacken tussendoor. Maar ja, niks menselijks is ons vreemd toch? Voor het geval ik tijdens de challenge toch behoefte heb aan een kleine hartige snack tussendoor, heb ik dit recept gemaakt. Boerenkool chips! Die kun je tegenwoordig ook kant en klaar in de pakjes-zakjes afdeling kopen (op zijn Hollands gezegd: achterlijk duur), maar zelfgemaakt is ze veel lekkerder. En het is helemaal niet moeilijk!

Het meest lastig is om je boerenkool na het gewassen te hebben, zo droog mogelijk te krijgen. Is de boerenkool nog vochtig, dan wordt ze niet crispy in de oven.
Ik heb een gekke maar gouden tip voor je: pak de föhn en föhn je boerenkool gewoon droog. Ja, ik hoor je lachen want je ziet het al voor je natuurlijk. Maar het werkt echt, probeer maar uit. Het liefst op een zo koud mogelijke stand natuurlijk.

boerenkool chips op ovenplaat

Ik heb een hééél klein beetje agavesiroop aan de boerenkool chips toegevoegd. Als je ze zonder maakt, dan smaakt ze namelijk behoorlijk bitter, merkte ik bij mijn eerste poging. Iets te veel naar mijn smaak. Een drupje agavesiroop haalt de smaak net genoeg op, dus dan maar een koolhydraatje meer.
Mijn versie van de boerenkool chips is gekruid met het Vadouvan kruidenmengsel van Jonnie Boer. Maar je kunt natuurlijk naar hartenlust variëren met kruiden. Ik sta open voor lekkere tips!

Nou, je mag me succes wensen met deze keto-challenge. Ik zal je binnenkort laten weten hoe het me vergaat. Ondertussen duik ik nog even de keuken in om een oud recept voor keto fat bombs te maken. Voor de zoete trek, want die komt geheid!


Boerenkool chips

boerenkool chips uit de oven3 KH

Bereidingstijd: 20 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

100 gr verse boerenkool
1 el olijfolie
1 tl Vadouvan kruiden
1/2 tl agavesiroop
vers gemalen Himalaya zout

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 130 graden.
  2. Was de boerenkool en maak ze goed droog. Snijd de nerf uit de boerenkool bladen. Snijd of scheur het blad in niet te kleine stukjes.
  3. Doe de boerenkool in een ruime kom. Voeg de olijfolie en agavesiroop toe en masseer de olie met je handen goed in, zodat zo veel mogelijk van het blad met olie bedekt is.
  4. Strooi de vadouvan en zout over de boerenkool en meng nogmaals goed.
  5. Spreid de boerenkool uit op een met bakpapier beklede bakplaat, en bak ze in ongeveer 12-15 minuten tot ze crispy zijn. Blijf erbij: zodra de boerenkool bruin wordt, wordt ze bitter en ben je te laat.
  6. Laat de boerenkool chips afkoelen voordat je ze serveert.

Tips:

  • Zoals gezegd: blaas de boerenkool goed droog met je föhn. Zo wordt je boerenkool chips lekker crispy.

Vrij van gluten, lactose en noten.
Geschikt voor koolhydraatarm, keto en Paleo.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

2 Reacties

  1. Een behoorlijk uitdaging! Graag zou ik van je horen hoe je dagmenu eruit zie, want ik denk dat het een uitdaging wordt om aan je macro’s te komen. Succes keep me updated!

    • Het is inderdaad lastig ja. Ik ben natuurlijk nog maar een paar dagen bezig, dus kan er nog niet veel van zeggen. Het is de bedoeling dat je elke dag met een bulletproof koffie ontbijt, maar dat lukt me niet echt. Ik vervang het door kokosyoghurt met een paar blauwe bessen en walnoten. Verder is het veel eieren eten 😉 maar gelukkig ook veel groente (champignons, spitskool, courgette).
      Ik zal jou en de rest van mijn lezers via de blog op de hoogte houden.
      Groetjes, Con

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*