Braadappels met gemengde noten en chocolade

braadappels noten chocolade

Deze week ben ik bij mijn huisarts op bezoek geweest. Niet omdat ik ziek ben hoor, gelukkig niet. Ik ben geweest voor de twee-jaarlijkse ‘checkup’, zoals dat heet in goed Duits 😉 . En ik was best nieuwsgierig, want je vind zelf natuurlijk dat je heel gezond eet en veel beweegt, maar cijfers kunnen dat onbevooroordeeld bevestigen. En die cijfers waren in mijn geval allemaal super, volgens mijn huisarts zijn het de waarden die bij een jonge dame horen. Nou ja, echt oud ben ik natuurlijk ook weer niet, toch. Mijn tweede naam is nog nét niet Sara 😀 .

Gezondheids-obessie

Duitsers zijn in mijn ogen behoorlijk geobsedeerd door hun gezondheid. Op elke hoek van de straat vind je bijvoorbeeld een apotheek. En op elke tweede hoek van de straat vind je een gezondheidscentrum, artsen zitten hier vaak bij elkaar. Er zijn tig reclames op de televisie voor medicijnen, veel meer dan je in Nederland ziet.

braad appel noten bratapfel

Omdat Duitsers kennelijk best bang zijn om ziek te worden, hebben ze vele checkups bedacht (vergelijkbaar met de Nederlandse bevolkingsonderzoeken, maar dan meer). Ik heb er inmiddels een lijstje van gemaakt, anders kan ik ze niet eens onthouden. Het grote verschil met Nederland is dat ze allemaal in de basisverzekering zitten, ook de tweejaarlijkse algemene checkup. Je gaat hier dus ook naar de dokter vóórdat je ziek wordt en niet alleen als je al ziek bent.

Je bent wat je eet

Het is dus waar. Je bent wat je eet. En natuurlijk gaat het niet alleen om gezond eten, maar het is wel een hele belangrijke stap die je zelf kunt nemen om iets goeds voor je gezondheid te doen.

Zelf heb ik nu bijna drie jaar geleden mijn eetpatroon omgegooid, en heb mijn koolhydraat-inname drastisch gereduceerd. Ook eet ik vrijwel geen tarwe / gluten meer, en eet ik weinig dierlijke producten (en als toch dan roomboter en bio-eieren, soms wat kaas).

braadappels vegan walnoten chocolade

En ik ben ab-so-luut niet meer bang voor vet. In het begin vond ik het best moeilijk om ineens zoveel vet te eten, terwijl me mijn hele leven was voorgehouden dat vet slecht voor je is en dat je er ook nog eens dik van wordt. Inmiddels weet ik beter. Ik eet vooral veel plantaardige olie (kokosolie waar was je heel mijn leven), maar geniet soms ook van een dikke laag echte boter op mijn koolhydraatarme cracker. Mijn cholesterol-waarden waren volgens mijn huisarts optimaal, nog beter dan twee jaar geleden bij de controle. Ik ga dus lekker zo door. En wil je meer weten over cholesterol, kijk dan eens op de cholesterolgids.

Misschien is mijn manier van eten ook wel wat voor jou! Kijk hier om mijn tips te lezen zodat je net als ik koolhydraatarm kunt gaan genieten.

I’m dreaming of … appels!

Ondertussen wil het maar niet echt winter worden. Een witte Kerst? Het zal wel bij dromen blijven.
Jammer, de winter biedt zoveel lekkers, wat soms toch minder lekker smaakt als het niet vriest dat het kraakt. Erwtensoep bijvoorbeeld. Smaakt toch heel anders bij 13 graden boven nul.

Ook Duitsland heeft zo zijn eigen winterse gerechten. En daar zit er eentje tussen die ik ook bij 13 graden om te smullen vindt. Het is ook nog eens een feestelijk gerecht, dat het goed doet in de decembermaand.

braad appels noten

Appels worden gevuld met een notenmengsel, en dan gebakken in de oven. ‘Bratapfel’ noemen ze dat. Je komt ze ook wel op kerstmarkten tegen. Vanwege de appels is het niet mega koolhydraatarm, maar ik laat wel de rozijnen achterwege dus dat scheelt een heel stuk. Extra lekker wordt de braadappels met wat pure chocolade!

Dit gerecht is bedoeld als nagerecht, maar doet het ook goed bij het ontbijt / de (kerst-) brunch. Misschien een idee: je kunt met deze braadappels ook eens zonder de oliebollen op een gezonde manier het jaar uitzwaaien!


Braadappels met noten

braad appels vegan

18 KH (+3 als je chocola gebruikt)

Bereidingstijd: 20 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

2 medium friszure appels (bijv. goudreinetten)
1 handje gehakte gemengde noten (bijv. walnoten, pecannoten, pistaches)
optioneel: 1-2 el hennepzaad
4 el gemalen amandelen
1 flinke snuf kaneel
25 gr kokosolie
citroensap
optioneel: 20 gr pure (vegane) chocolade (minstens 80%), in brokjes

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Snijd een kapje van de appels, ongeveer eenderde van de bovenkant. Besprenkel de kapjes met wat citroensap. Hol de appels uit: let op dat de bodem in tact blijft. Besprenkel ook de binnenkant van de appels met citroensap.
  3. Meng de gehakte noten met de amandelen (en evt. hennepzaad) en kaneel in een kommetje. Smelt de helft van de kokosolie en meng dit erdoor. Gebruik je chocolade, meng dan de helft van de chocolade er ook door.
  4. Vul de appels met het mengsel en zet ze in een ovenbestendige schaal.
  5. Verdeel de andere helft van de kokosolie in vlokken over de appels.
  6. Zet de appels in de oven en stel de tijd in op 20 minuten. Leg halverwege het kapje op de appels en laat de appels zo verder bakken.
  7. Voor de chocolade versie bestrooi je de braadappels een paar minuten voor het klaar is met de achtergehouden chocolade, en laat die nog even smelten in de oven.

Tips:

  • Als je je geen zorgen maakt om de koolhydraten, kun je ook nog wat rozijnen en/of gedroogde cranberry’s aan de braadappels toevoegen.
  • Traditioneel wordt bij de braadappels vanille-ijs gegeten. Wil je de koolhydraten echter laag houden, kies dan liever voor ongezoete slagroom of mascarpone, bestrooid / gemengd met wat kaneel (niet meer vegan).

Vrij van gluten, lactose en toegevoegde suiker.
Geschikt voor koolhydraatbeperkt en Paleo.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 2    Gemiddelde: 2.5/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*