Pannenkoek met roomkaas – koolhydraatarme pannenkoek

koolhydraatarme pannenkoek met roomkaas belegd met plakken kaas

Het nieuwe jaar is alweer een week oud. Zo langzaam aan begint het normale dagelijkse ritme er weer in te komen. Tijd dus voor een nieuw recept: koolhydraatarme pannenkoek! Maar eerst een stukje Bremen traditie.

Eiswette in Bremen

Op 6 januari wordt in Bremen altijd de traditionele Eiswette (ijs-weddenschap) gehouden. Dit wordt al bijna 200 jaar gedaan: is de Weser bevroren of niet? Dit jaar niet zo moeilijk te raden, met een temperatuur van rond de zes graden…
Klokslag 12 uur verschijnt er een speciaal gezelschap aan de Weser (waaronder een kleermaker en de drie Koningen) in kleurrijke gewaden om te bepalen of de Weser „geiht“ oder „steiht“. Wij zouden zeggen „gaat“ oder „staat“, ofwel stroomt danwel bevroren is. De kleermaker mag niet meer als 99 pond wegen, en dat is inclusief zijn warme strijkijzer. Hij moet de oversteek maken zonder natte voeten te krijgen. Het gezelschap debatteert ondertussen op satirische wijze over de Bremer politiek alsmede andere gebeurtenissen op wereldschaal.
Als de Weser stroomt (wat al eeuwen het geval is), dan wordt de kleermaker door een bootje onder toeziend oog van de reddingsbrigade naar de overkant gebracht. Hij komt er dus met droge voeten en zonder kleerscheuren vanaf :-). Voor de reddingsbrigade wordt tijdens het evenement geld ingezameld. Daarna wordt er boerenkool gegeten, ook zo’n Bremen-traditie.

De Weser „geiht“ in de zomer altijd in Bremen
De Weser „geiht“ in de zomer altijd

Comfort-food: de pannenkoek

Maar vandaag geen boerenkool. Dat vind ik eigenlijk alleen lekker als het buiten vriest, en daarvan is voorlopig geen sprake. Dit weekend wordt het zelfs 13 graden … in januari. Ik kies met het druilerige weer buiten liever voor comfort food: een pannenkoek! Maar dan natuurlijk een koolhydraatarme pannenkoek, want een gewone pannenkoek telt al gauw zo’n 20-25 koolhydraten per stuk (afhankelijk van dikte en grootte). En omdat ze niet echt voor een vol gevoel zorgen, eet je er al snel een paar meer.

koolhydraatarme pannenkoek in de pan

Deze tarwevrije en glutenvrije low carb pannenkoek bestaat uit slechts twee (!) ingrediënten: eieren en roomkaas. Inderdaad, geen meel, zelfs geen amandelmeel. Je zou misschien verwachten dat deze pannenkoek op een omelet lijkt, maar dat is toch niet zo. Hij lijkt op en smaakt naar pannenkoek, hoewel het natuurlijk niet een echte is. Deze versie vult wel veel beter, aan twee pannenkoeken heb ik meer dan genoeg.

Natuurlijk kun je de pannenkoek naar wens beleggen, of zelfs vullen met bijvoorbeeld roerbak-groente, of met vers fruit en mascarpone. Maar ik ben gek op de simpele kaas-gember pannenkoek (vroeger met veel stroop, pfffff ik moet er niet meer aan denken).
Gelukkig voor de low-carber bevat kaas nauwelijks koolhydraten, ik gebruik zelf graag cheddar-kaas. De gember die normaal voor een pannenkoek gebruikt bevat wel koolhydraten, en niet zo’n klein beetje ook. Daarom vervang ik die gember door een flinke snuf gemberpoeder, zodat de pannenkoek toch de smaak van gember meekrijgt, zonder de zoete siroopsmaak en de vele koolhydraten die normaal gesproken meekomen. En dan natuurlijk een flinke klont echte boter erop die zo lekker smelt, mmmmmm.

koolhydraatarme pannenkoek opgerold en met kaas belegd

Tarwevrij, glutenvrij en mega-lowcarb

En zo bevat mijn portie tarwevrije en glutenvrije koolhydraatarme pannenkoeken (2 stuks) totaal slechts 2 koolhydraten … je zou het bijna pannenkoek-zonder-koolhydraten noemen! Dus als je jezelf toch een beetje wilt verwennen, is een drupje ahornsiroop over je koolhydraatarme pannenkoek best lekker …

Meer koolhydraatarme pannenkoek recepten vind je hier.


Pannenkoek met roomkaas

koolhydraatarme pannenkoek met roomkaas2 KH

Bereidingstijd: 10 minuten

 

 

Je hebt nodig voor 2 pannenkoeken (1 persoon):

2 eieren
50 gr volle roomkaas naturel
1 tl vlozaad (psyllium husk), optioneel (maakt je pannenkoek steviger)
snufje zout
kokosolie (of ghee) om te bakken
garnering: plak (cheddar) kaas, klont echte boter, gemberpoeder

Zo maak je het:

  1. Mix de eieren met de roomkaas, een snufje zout en evt. het vlozaad met de handmixer tot een glad beslag. Dit duurt nog geen halve minuut. Laat 5 minuutjes rusten.
  2. Verhit wat kokosolie of ghee in een middelgrote koekenpan (mijne heeft een doorsnee van 20 cm). Zet het vuur halfhoog en schenk de helft van het beslag in de pan. Bak de pannenkoek ongeveer 2-3 minuten. Bestrooi indien gewenst met gemberpoeder en keer dan de pannenkoek. Beleg de gebakken kant indien gewenst met de kaas, en bak de andere kant ook twee minuten.
  3. Bak de tweede pannenkoek op dezelfde manier.
  4. Doe de pannenkoek op een bord, en garneer met een klont echte boter. Eventueel oprollen en serveren.

Tips:

  • Je kunt voor een zoetere versie een theelepel carobpoeder of cacaopoeder door het beslag mengen. Lekker om dan je koolhydraatarme pannenkoek te vullen met mascarpone en vers fruit en dan dubbelgeklapt te serveren.
  • Beleg het beslag direct nadat je het in de pan hebt gegoten met een paar plakjes friszure appel. Voorzichtig keren, en voor het serveren bestrooien met kaneel. Levert 6 extra koolhydraten op.

Vrij van gluten, noten en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm, keto, Primal en LCHF.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 10    Gemiddelde: 2.1/5]

 

2 Reacties

    • Hoi, dank je wel voor het compliment!
      Het vlozaad heeft een bindende werking, zorgt er dus voor dat de pannenkoek niet uit elkaar valt. Je zou het kunnen vervangen door een eetlepel gemalen lijnzaad. Ook schijnt johannesbroodpitmeel het goed te doen als vervanger, maar ik heb dat zelf nog niet geprobeerd.
      Probeer het eens uit, en doe extra voorzichtig bij het keren van de pannenkoek 🙂 . Succes!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*