Spinazie socca met tahinisaus, met hennepmeel

spinazie socca van kikkererwtenmeel en hennepmeel

Je heb het misschien gemerkt. Er komen de laatste tijd meer vegane recepten op de blog. Ook nu weer! Je komt ook zulke lekkere vega recepten tegen in kookboeken en op internet, heel inspirerend allemaal.
Dit keer ben ik in de weer geweest met kikkererwtenmeel. Dat is niet echt heel laag in koolhydraten (gelukkig zijn het wel de ‘goede’), maar als je het combineert met ingrediënten die wel koolhydraatarm zijn, kom je onder de streep toch nog aardig goed uit. Koolhydraatbeperkt dus. En eerlijk gezegd vind ik dat je niet al te gestrest over het tellen van carbs moet doen. Volgens mij wordt je sneller dik van de stress als van die paar extra koolhydraten die je jezelf gunt (dit bericht bevestigt dit).

De veelzijdigheid van de kikkererwt

Kikkererwten zijn gezond en erg veelzijdig. Het meest bekende gerecht is wel de falafel, ofwel gefrituurde kikkererwten-balletjes. Maar je kunt kikkererwten ook eten in een curry, verwerken in koekjes (zie hier mijn recept), je kunt er hummus van maken, en ga zo nog maar even door.
Van kikkererwten wordt dus ook meel gemaakt. Zelf koop ik dat bij mijn Asia-winkeltje. In Nederland is het ook te koop bij toko’s, of bij de goed gesorteerde supermarkt, en in bio-supers, waar het meestal wel duurder is.

spinazie socca in de pan

 

Kikkererwten komen oorspronkelijk uit het Midden Oosten en zouden 10.000 jaar geleden al in die regio gegeten worden. De kikkererwt wordt ook wel garbanzo genoemd, deze naam zou een Baskische oorsprong hebben.
Kikkererwtenmeel wordt in andere talen ook wel gram of besan genoemd. Als je dat op een verpakking ziet staan, dan sta je dus met kikkererwtenmeel in je handen.

Socca s’il vous plaît

Een veel voorkomend recept met kikkererwtenmeel is die van de hartige pannenkoek. Er zijn meerdere hoeken van de wereld waar zo’n pannenkoek gemaakt wordt. Afhankelijk van waar je bent, heeft de pannenkoek ook een andere naam.

socca met spinazie en tahini dressing

 

Frankrijk – Cade, Socca
De cade maakt men in en om Toulon (voor de Franse taal liefhebbers is hier de link naar het originele recept), de socca komt uit Nice, en daar is het streetfood. Je eet ze dan dus gewoon uit de hand met veel extra peper.

Gibraltar – Calentita
Het nationale gerecht van Gibraltar. Calentita betekent vrij vertaald ‘ lekker warm’. Ze worden daar ‘kaal’ gegeten, zonder toppings dus.

Italië – Farinata
Farinata’s worden meestal gekruid met rozemarijn, peper en zeezout. Ze worden in onregelmatige driehoeken gesneden voordat ze gegeten worden, bestrooid met nog wat extra peper.

India – Besan, Chila, Puda
Afhankelijk van de regio in India hebben de pannenkoeken een andere naam. Ze worden vaak gemaakt met uien, groene pepers en kruiden, en als bijlage bij dhal of curry gegeven.

Ideaal lunch gerecht

Hoe je ‘m ook maakt of noemt, de kikkererwten-pannenkoek is in mijn ogen een ideaal lunchgerecht. Door het hoge eiwitgehalte van het meel vult het goed. Je kunt de pannenkoek ook afgekoeld en in stukken gesneden als lunch meenemen. Eventueel kun je er nog een kleine salade bij doen.

 

Ik noem mijn versie van de kikkererwten-pannenkoek gewoon socca, en ik heb gekozen voor een variant met spinazie, dat zeer laag in koolhydraten is. Je kunt zowel verse spinazie als diepvries voor dit gerecht gebruiken, dat maakt voor het eindresultaat niks uit.
Deze socca krijgt een Oosters tintje door het gebruik van tahini en za’atar, mijn recentelijk ontdekte nieuwe kruiden-liefde.

spinazie socca met tahini dressing

Update augustus 2015: socca lower carb!

Na mijn hennepmeel aankoop ben ik natuurlijk lustig aan het experimenteren geslagen. Zie hier de spinazie socca 2.0!
Met een mix van kikkererwtenmeel en hennepmeel (o.a. hier online verkrijgbaar), waardoor er zo’n 10 KH minder in de socca zitten. Het is heel eenvoudig: vervang 40 gr kikkererwtenmeel door hennepmeel. De bereiding is verder hetzelfde.

spinazie socca van kikkererwtenmeel en hennepmeel

 

De socca wordt door het gebruik van hennepmeel nog groener van kleur (zie foto boven: links versie 2.0, rechts versie 1.0). En ik vind ‘m een nog meer verzadigd gevoel geven. Dit komt o.a. door de eiwitten in het hennepmeel.
Ga jij deze socca 2.0 uitproberen?


Spinazie socca met tahini dressing

spinazie socca

30 KH(19 KH met hennepmeel)

Bereidingstijd: 30 minuten, plus 1 uur wachttijd

 

 

Je hebt nodig voor 2 personen:

100 gr kikkererwtenmeel (of 60 gr kikkererwtenmeel en 40 gr hennepmeel voor lower carb)
2 tenen knoflook
1 ui
2 flinke handen spinazie, of 200 gr diepvries spinazie
2 el olijfolie
kokosolie om te bakken
Kruiden: gemalen chilivlokken, (Himalaya) zout, peper, kurkuma, kerrie
Garnering: za’atar, grof zeezout
Tahini dressing: 2 el tahini, 1/2 el tamari, kneepje citroensap, peper, zout

Zo maak je het:

  1. Pak twee ruime kommen en doe in elk 50 gram kikkererwtenmeel (of de meel-mix). Doe hier 1 eetlepel olijfolie en 80 ml water bij en roer goed. Het wordt een soort pannenkoekenbeslag. Zet dit beslag minimaal 1 uur weg in de koelkast (ik maak het ’s ochtends klaar voor lunch dus bij mij staat het ongeveer 3 uur).
  2. Begin met de tahini dressing: meng alle ingrediënten en leng beetje bij beetje aan met zoveel water als nodig om een crèmig vloeibare consistentie te krijgen (bij mij is dat ongeveer 2 eetlepels).
  3. Haal het beslag uit de koelkast en meng de kruiden behalve de chilivlokken door het beslag.
  4. Pel en snipper de ui en de knoflook.
  5. Verhit wat kokosolie in een koekenpan en bak de ui met knoflook en chilivlokken tot ze begint te kleuren. Voeg dan de spinazie toe en bak tot ze begint te slinken (of in geval van diepvries: helemaal ontdooid is). Doe het spinaziemengsel op een bord en laat even afkoelen.
  6. Verhit opnieuw kokosolie, nu in twee koekenpannen. Verdeel ondertussen de spinazie over het socca-beslag en meng goed met een vork.
  7. Bak twee socca’s van het beslag, na ongeveer 5 minuten kun je de socca keren. Na nog eens 5 minuten het vuur laag draaien en ze nog even laten doorbakken.
  8. Doe de socca op een bord en bestrooi met za’atar en wat grof zeezout. Druppel de tahini dressing erover, en indien gewenst nog een beetje extra olijfolie.

Tips:

  • Maak een originele Franse socca door de spinazie en ui achterwege te laten, en de socca alleen te kruiden met zout en peper. Voor het opdienen alleen bestrooien met extra versgemalen peper.
  • Vervang de spinazie door boerenkool.

Vrij van gluten, lactose, noten, en suiker.
Geschikt voor koolhydraatarm.

Smaken verschillen: hoeveel sterren geef jij?
[Totaal: 4    Gemiddelde: 3.8/5]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*